Wat vooraf ging.
Lijden,
we hebben er allemaal vroeg of laat mee
te maken. Soms al heel vroeg, wanneer we in onze jeugd bijvoorbeeld niet de
liefde en aandacht hebben gehad, die ieder kind zo dringend nodig heeft om
later een gelukkig en evenwichtig leven te kunnen leiden. Soms komt lijden pas
heel laat, als na een goed en gelukkig leven de oude dag met allerlei gebreken
komt en ons mooie leven ineens verandert in een scenario van een eindeloos
ziekbed. Of nog erger, voor sommigen een ziekbed met ondragelijk en uitzichtloos
lijden. En al die jaren tussen jeugd en ouderdom kunnen ons allerlei vormen van
lijden overkomen: ‘ongelukken, depressies, ruzie, tegenslagen op het werk,
overlijden van dierbaren, ernstige ziektes, etc., etc. Maar gelukkig is er
naast leed ook veel lichamelijk en geestelijk welzijn. Geen enkel leven is
alleen maar ‘kommer en kwel’ en ook geen enkel leven verloopt altijd maar
‘rimpelloos’. Maar soms lijkt het allemaal zo oneerlijk verdeeld. Doch soms
praten we onszelf ook wel lijden aan. Een oud spreekwoord zegt: ‘de mens lijdt
vaak het meest door het lijden dat hij vreest en dat uiteindelijk niet op komt
dagen. Zo heeft hij meer te dragen dan God te dragen geeft’. Maar wat betekent
lijden eigenlijk nog meer?
Sedatieve pijnbestrijding
om het lijden te verzachten.
Grijpt men
door toepassing van sedatieve (pijnstillend) middelen ook in op het
‘levenskarma’ van de persoon in kwestie, is een vraag die sommigen zichzelf
stellen? Het antwoordt is complex en in feite voor meerdere uitleg vatbaar. Velen
zijn destijds in de Geestelijke Wereld bewust betrokken geweest bij de keuze
van hun incarnatie op Aarde. Wanneer de mens zijn keuze van incarnatie als een strikt
‘natuurlijk’ gegeven ziet, iets dat hoort bij de natuur zoals alle wezens
natuurlijke wezens zijn, zou men kunnen zeggen dat al het kunstmatig ingrijpen
in welke vorm dan ook onnatuurlijk is. Doch
de mens die vanuit zijn rationele denken veel technische mogelijkheden heeft
ontwikkeld, om het leven te verlengen of te verkorten, draagt daardoor ook de verantwoordelijkheden.
De verantwoordelijkheid voor medisch ingrijpen in welke vorm dan ook ligt bij
de mens zelf. Uiteindelijk leidt alles
tot ‘oorzaak en gevolg’. Wanneer een bepaalde ziekte is ontstaan, is deze ook
‘karmisch’ vastgelegd. Of deze ziekte nu erfelijk is, door een ongeval gekomen,
of door een verkeerde levenshouding is ontstaan, alles heeft een ‘oorzaak en
gevolg’. Wat dat betreft zou het ‘levenskarma’ tot het einde toe ‘doorleefd’ moeten
worden. Maar wanneer men een groot deel van het ‘karma’ heeft doorleefd en de
laatste stap tijdens de fase van het lijden niet, dan ligt het geheel aan de
verantwoordelijkheid van de mens, die ‘karmisch’ in het leven ingrijpt. In dat opzicht heeft alles een ‘oorzaak en
gevolg’. In die zin zou men de ‘karmische’ angst voor pijn in een volgend leven
bijvoorbeeld weer tegen kunnen komen. Men zou ook de ‘karmische’ angst voor de
dood in een volgend leven weer tegen kunnen komen, om daarmee te leren omgaan.
Dit alles niet als straf, maar allemaal in de vorm van geestelijke ervaring.
Tenslotte brengen alle handelingen ‘oorzaken en gevolgen’ met zich mee. De
Geestelijke Wereld zelf oordeelt of veroordeeld hier nooit over. Slechts de
mens is verantwoordelijk voor alles wat
hij doet.
Lijden door
gemis aan ‘levenskwaliteit’.
Bij veel
ouderen op leeftijd ontbreekt vaak de ‘wil en de zin’ om te leven, vanwege
het gemis aan ‘levenskwaliteit’. Wat
betekent dit esoterisch voor degenen die dit moeten ondergaan? Niemand ontkomt
er echter aan dat men bij het ouder worden fysiek wat minder wordt, dat de
lichamelijke energie geleidelijk in kracht af zal nemen. Daarentegen neemt de
‘geestelijke energie’ bij het ouder worden, deels door levenservaring, kennis
en inzicht en deels doordat men in rustiger vaarwateren komt, vaak wel toe. Het
gevoel fysiek min of meer ‘weg te kwijnen’ is bij hogere leeftijd een
natuurlijk proces, waardoor juist het ‘licht’ vaak in kracht toe kan nemen en
men esoterisch gezien, een steeds betere verbinding wordt tussen het ‘licht, de
materie en de aarde’. Uiteindelijk zal men dan na het overlijden gemakkelijker over kunnen gaan naar het
‘licht’. Wanneer men daarentegen nog in de ‘kracht van het leven’ plotseling
wordt weggerukt, door een ongeval of wat dan ook, dan zal het energetisch veld
(aura) van de betrokkene nog zoveel levenskracht bezitten, dat er vaak nog
lange tijd een ‘etherisch dubbel’(schil) van de persoon in kwestie zich op
Aarde blijft manifesteren. Dit omdat er op natuurlijke wijze geen ‘tweede dood’
plaats heeft kunnen vinden en de ziel zich niet op een normale wijze uit het
leven terug heeft kunnen trekken. Als men dan later op een bekende plaats van
de overledene vertoeft, zal men deze onder bepaalde omstandigheden vaak nog
waar kunnen nemen als ‘geestverschijning’. Doch wanneer men oud geworden is en
langzamerhand de ‘levensenergie’ opgesoupeerd heeft, dan zal bij een natuurlijk
overlijden de ziel op een normale manier het lichaam kunnen verlaten, waardoor
er van een achtergebleven ‘schil’ niet of nauwelijks sprake hoeft te zijn. Tenzij
de persoon in kwestie te ‘grofstoffelijk en te aard gebonden’ is, zodat er op
een normale manier geen ‘tweede dood’ plaats heeft kunnen vinden. Maar het
natuurlijk proces van overlijden is een proces, zoals dat bedoeld is voor de
mens om over te kunnen gaan naar het ‘licht’. Daar hoort nu eenmaal het fysiek
minder worden en het zogenaamde gevoel van gemis aan ‘levenskwaliteit’ bij, dit
als een natuurlijk gegeven van het ouder worden. Doch door de vaak nog sterk
aanwezige ‘levenskracht’, zou dan op een meer immateriële wijze invulling aan
het leven gegeven moeten worden.
Het sterven.
Een ieder
zal ooit door de lichamelijke toestand waarin men komt te verkeren, moeten
accepteren dat men vroeg of laat het leven weer zal moeten verlaten. Moeten
accepteren dat men weer terug zal moeten gaan naar de ‘bron’ van waaruit men geestelijk
vandaan gekomen is en men fysiek weer één zal zijn met de aarde. Wanneer men
niet begrepen heeft dat men in dit leven in ‘geestelijke’ zin zich verder kon ontwikkelen,
om daarna mentaal ‘verrijkt’ weer terug te kunnen keren naar de wereld vanwaar
men ooit gekomen is, dan zal men zich steeds verder willen hechten aan het
leven en zich nog vaster willen grijpen in de materie. Dan wil men onder alle
omstandigheden blijven leven, ook al heeft men een zeer respectabele leeftijd
bereikt. Dit is de fout die velen maken, die weigeren het leven los te willen
laten. Zogenaamd ‘positief’ te willen denken als mogelijkheid om nog langer te
blijven leven, zich daardoor nog vaster te willen grijpen in de materie, is in
wezen nooit echt positief. Het heeft een negatieve bijbedoeling. Maar om zich
positief op het ‘innerlijk’ te richten en te accepteren dat het leven een ‘leerschool’
is en dat aan alles een einde komt, is uiteindelijk wel positief. Om zich van
daaruit te richten op een voortzetting van het leven, maar dan op een andere
manier en in een meer ‘geestelijke’ hoedanigheid. Zich daarnaast ook positief
te richten naar een toekomst van de mensheid, waarin de mensheid zichzelf een
kans mag geven om in vrede en harmonie met elkaar te kunnen leven, is een waarlijke
positieve levenshouding. Een positieve levenshouding die men de mensheid en de
wereld van harte gunt, maar waar men aan
het einde van het leven zelf niet meer aan deel zal kunnen nemen. Dat is de positiviteit
die gericht is op de energie van het komende ‘Aquarius’ tijdperk, waarin wij
inmiddels al zijn binnengetreden en een nieuw ‘Goddelijk’ plan voor de mensheid
zich geleidelijk aan zal openbaren. De mens die zich echter flexibel opstelt en
zich in vertrouwen over geeft aan dat wat komen gaat, zal ook het eigen leven met
een gerust hart ‘los kunnen laten’ en de ‘geestelijke’ toekomst met vertrouwen
tegemoet kunnen zien.
Begeleiding
in de terminale fase.
Wanneer een
persoon bij het sterven begeleid wordt door iemand die bekend is met het
esoterisch gedachtegoed, dan zou het mooi zijn als de stervende door ‘spiritueel
inzicht’ getroost zou kunnen worden in zijn of haar lijden. Evenzo ook de
directe nabestaanden. Men kan de betrokkenen inlichten over het te verwachten
‘weerzien’ met verwanten die zijn voorgegaan, over de dood als een ‘geboorte’
in de kosmos en vanuit het esoterisch principe laten inzien, dat de dood beslist geen einde
is maar een nieuw begin. Men kan vertellen dat
ook na de dood er tot op zekere hoogte nog een verbinding met dierbaren
kan blijven bestaan, door naderhand veel ‘liefde en licht’ te zenden en te
laten voelen dat men het beste met hen voor heeft en de nabestaanden zeker niet
zal vergeten. Men kan de stervende vertellen, de dood niet als een onrecht te
ervaren, maar door te accepteren dat de dood nu eenmaal bij het leven hoort en
dat er na de dood weer nieuwe ‘kansen’ voor verdere geestelijke ontwikkeling
gecreëerd zullen worden. Maar vooral de stervende te laten inzien het tastbare
op Aarde los te laten en te laten begrijpen, dat het geestelijk leven in ‘licht
en vreugde’ verder kan gaan. Te laten begrijpen dat er altijd een verbinding
van ‘liefde’ blijft bestaan met degenen op Aarde waar men een oprechte band mee
had. En dat men dat met ‘warmte en liefde’ kan laten voelen.
Elkaar beloftes
doen voor na de dood.
Als een
‘geest’ eenmaal in het ‘licht’ is opgenomen, dan zal hij of zij geen haat,
rancune, boosheid, verdriet of emoties van welke aard dan ook nog gaan
vertonen. In het ‘licht’ is men eenmaal ontdaan van alle ‘aardse’ beperkingen,
tekortkomingen en van al die zaken waar men zich in het voorbije leven zoal mee
bezig hield. Men zal dan gaan begrijpen waarom bepaalde beloftes of afspraken,
die men op ‘aards’ niveau heeft gedaan, vanuit het ‘licht’ niet nagekomen kunnen
worden. Men zal inzien dat bepaalde voornemens of afspraken van nabestaanden,
die door omstandigheden niet nageleefd kunnen worden, vanuit het ‘licht’ altijd
vergeven zullen worden. Beloften, afspraken of voornemens, die op ‘aards’
niveau gegeven zijn, hebben in de ‘kosmos’ geen enkele betekenis. Op ‘aards’
niveau maakt men afspraken met het verstand en het inzicht dat men op dat
moment heeft. Doch vanuit ‘kosmische’ wetmatigheid gelden er andere
‘richtlijnen’, die niet te vergelijken zijn met de rationele opvattingen die
men er eerder op na hield. Zo zal bijvoorbeeld de belofte om altijd het graf
van een dierbare schoon en mooi verzorgd te houden, vanuit de ‘kosmos’ weinig betekenis
hebben, ook niet als men dat niet zou doen. Men zal juist het gevoel van vergeving
aan de persoon willen schenken die het nalaat, enkel om duidelijk te maken dat
men ‘kosmisch’ gezien aan dit soort zaken geen waarde hecht. Materiële vormen
en beloftes, of het nu over erfeniskwesties gaat of over andere materiële zaken
in welke vorm dan ook, kennen in de ‘kosmos’ geen enkele waarde. Veelal wegen zaken
als haat en nijd, teleurstelling, jaloezie, pijn en verdriet en al wat dies
meer zij, zwaar op de schouders van de nabestaanden.
Nabestaanden die nodeloos lijden aan een gevoel van schuld ten opzichte van de
overledene, terwijl de geest van de overledene als ‘lichtwezen’ allang en breed
afstand heeft genomen van al deze ‘aardse’ zaken en zich vanuit het ‘licht’
hier beslist niet mee bezig zal houden. Daarentegen zullen slechts ‘liefde,
medeleven en vergeving’ de immateriële zaken zijn, die een ‘lichtwezen’ ten
alle tijden als ‘gevoel’ aan de nabestaanden over zal proberen te brengen.
De houding
van nabestaanden ten aanzien van overledenen.
Vanzelfsprekend
zal de verbinding die men voelt naar een overleden dierbare, als plezierig ervaren worden als men in gedachten het
gevoel uitzendt, dat het hem goed mag gaan. Als men vraagt om het juiste te
doen en om het juiste inzicht te krijgen in bepaalde keuzes, dan zal het
‘lichtwezen’ daar zeker aan mee gaan werken. Het is zeker niet zo dat wanneer
iemand overleden is, hoe dierbaar men deze persoon ook heeft gehad, men voor de
geliefde nabestaande het leven kan bepalen. Doch bepaalde hulp kan wel geboden
worden, wanneer men zelf in staat is goed naar de intuïtie te luisteren en de
impulsen vanuit de kosmos, vanuit het ‘lichtwezen’ goed op te kunnen vangen. Maar
men moet het aardse leven en alles daarom heen wel zelf leven en realiseren. Men
kan vanuit de kosmos het leven van een nabestaande niet ‘sturen’, hoe goed het
contact destijds ook is geweest. Men zal hoe dan ook het eigen leven zelf moet
leven en men blijft zelf verantwoordelijk voor de keuzes die men in het leven
maakt.
Wat is de
betekenis van de ‘windvlaag’ die sommigen bij een stervensproces ervaren.
De
zogenaamde tocht, windvlaag of het plotselinge temperatuur verschil die men
soms bij een stervende voelt, heeft te maken met het veranderen van het
energieveld van de persoon in kwestie en het verplaatsen van energieën rond de
stervende. De verschuiving van energiefrequentie kan men ook voelen in
temperatuurwisseling, energieprikkels of door lichte ‘tintelingen’ op de huid, als
een geestelijke entiteit een bezoek brengt aan u. Hetzelfde kan gebeuren
doordat men plotseling het idee heeft ‘spinrag of een spinnetje’ op het
voorhoofd of op de huid te voelen, dit zogenaamde ‘spinning’ is eveneens een
signaal van een geestelijke ‘groet’ bij een bezoek aan u. Ook klopgeluiden in
de vorm van korte felle tikjes tegen ‘glas, een lamp, hout, metaal of een
aanwezig elektrisch apparaat’, de zogenaamde ‘rappings’ kunnen signalen zijn
van een bezoek aan nabestaanden op aarde. Dezelfde energiefrequenties vinden
dus ook plaats als begeleidende ‘intelligenties’ zich aan iemand verbinden die
stervende is, waardoor hij of zij als ‘bewuste’ geest over geholpen kan worden
naar de geestelijke ‘sfeer’ waarin hij of zij thuishoort. De plotselinge verschuiving
of verplaatsing van energie betekent, dat het een bevestiging is van het
vrijkomen van het energieveld (elektromagnetisch veld) van de persoon in
kwestie. En het begeleiden van krachten om de betrokkene het transformatieproces
naar de geestelijke dimensies goed te kunnen
laten ondergaan.
De
geestelijke invloed van het rouwproces op de overleden dierbare.
Wanneer
iemand op normale wijze ‘over’ is gegaan en door de ‘tunnel van licht’
opgenomen is in de geestelijke dimensie, zal een overleden dierbare er bewust voor
kiezen om nog even contact te willen hebben met nabestaanden die erg aan het
rouwen zijn, of met degenen waar men een sterke band mee had. Of men kiest voor
deze ‘verbinding’, ligt in de opdracht wel of geen verbinding te willen maken.
Of er een ‘opdracht’ is de nabestaanden duidelijk te willen maken dat het met
de ‘overledene’ goed gaat, gelukkig is en door wil geven in het ‘licht’ te
verkeren, ligt nadrukkelijk bij de overledene zelf. Tenzij iemand sterk ‘aard
gebonden’ is, zal aan een overledene die tot het ‘licht’ behoort, dit enkele
malen worden toegestaan. Maar niet vaker dan twee of drie maal, omdat de
overledene tenslotte in zijn eigen ‘sfeer’ opgenomen dient te worden en zijn
eigen geestelijke ontwikkeling aan moet gaan. De overledene die iemand achter
moet laten, zal als geest die over is gegaan naar het ‘licht’, zich
uiteindelijk niet door de emoties van nabestaanden laten bepalen. De nabestaande
zal niet kunnen verwachten of kunnen eisen, dat de persoon die men intens heeft
liefgehad, vaak terug zal komen of contact zal maken. Men zal als nabestaande
in die zin geen invloed op de overledene uit kunnen oefenen. De overleden geest
is altijd vrij om zelf te kunnen kiezen. Daarentegen zal een sterk ‘aard
gebonden’ geest, die zich sterk aan de materie blijft binden, wel regelmatig door
rouwenden worden aangetrokken. Een verbinding met nabestaanden, die mogelijk wel
kwalijke gevolgen kan hebben voor de overledene zelf en voor degene die de
overledene blijft aantrekken door zijn of haar verdriet. Weliswaar is het voor
de mens normaal dat als iemand sterft dat men dan verdriet heeft. Maar als dit
verdriet ontaardt in een willen vasthouden zonder te begrijpen, dat ook een
geest een eigen weg moet gaan en zijn ‘kosmische’ plek mag hebben, dan zal dit
verdriet buiten alle proporties kunnen ‘groeien’. Daardoor dienen beiden elkaar
in negatieve zin en verbinden beiden zich zodanig, dat zij elkaar kunnen schaden in
hun eigen ontwikkeling.
Inspiratie: Par Lanto. Maitreya's missie, Benjamin Creme. Het internet.
Inspiratie: Par Lanto. Maitreya's missie, Benjamin Creme. Het internet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten