woensdag 10 juni 2015

Grand-Canal project Nicaragua.


Grand-Canal project Nicaragua.
Voorwoord.
Nicaragua en China hebben de handen ineengeslagen. Vorig jaar begon het Chinese bedrijf HKND onder leiding van telecommagnaat en miljardair Wang Jing met de voorbereidingen voor de aanleg van een interoceanisch kanaal in het Midden Amerikaanse land Nicaragua. Het nieuw te graven kanaal dwars door Nicaragua verbindt in de toekomst de Caribische Zee en de Stille Ocean met elkaar. President Ortega veronderstelt met dit alternatief voor het huidige Panamakanaal economische voorspoed en werkgelegenheid veilig te stellen. Tegenstanders maken zich zorgen over het milieu. Bovendien is het de vraag of het megaproject winstgevend zal zijn. Of handelen de Chinezen vooral vanuit eigen belang?. Het Panamakanaal zal tenslotte concurrentie krijgen indien deze plannen gerealiseerd zullen worden. Zoals gezegd, verwierf niet lang geleden het Chinese bedrijf ‘Hongkong Nicaragua Canal Development investment Group (HKND)’ onder leiding van tycoon en telefoonmagnaat Wang Jing het recht om een interoceanisch kanaal in Nicaragua aan te leggen. President Daniel Ortega, leider van de linkse Sandinistische partij FSLN, presenteert de plannen als een uitgelezen kans op economische groei en werkgelegenheid. Tegenstanders vrezen echter desastreuze gevolgen voor het milieu. Ook trekken zij de winstgevendheid van het nieuwe kanaal in twijfel. De vraag rijst of de Chinezen vooral vanuit eigen belang en vanuit politiek-strategische redenen bezig zijn, om met het kanaal voet aan de grond te krijgen in Zuid- Amerika. Een regio dat traditioneel de ‘achtertuin’ van de Verenigde Staten wordt genoemd.
Huzarenstuk.

Interoceanische kanalen zijn huzarenstukken. Eind 19e eeuw waagde Frankrijk de eerste poging in Panama, maar dit faalde wegens hardnekkige tropische ziekten en technische inschattingsfouten. De Verenigde Staten namen het stokje van de Fransen over en voltooiden de constructie van het Panamakanaal bijna honderd jaar geleden. Met de geplande bouw van een interoceanisch kanaal dwars door de jungle van Nicaragua doet China daar nu nog een flink schepje bovenop. Hoewel er nog een hoop obstakels overwonnen moeten worden voordat de aanleg van het Nicaraguakanaal daadwerkelijk van start kan gaan, is het plan illustratief voor de groeiende interesses in het strategisch gelegen en economisch groeiende Midden Amerika. Milieubeschermers krijgen echter slapeloze nachten van wat mogelijk het grootste infrastructurele project in de geschiedenis van Latijns Amerika gaat worden. Maar is het plan wel realistisch? De cijfers zijn duizelingwekkend. De aanleg van het Nicaraguakanaal gaat vooralsnog zo’n vijfenveertig miljard euro kosten, vier keer het Bruto Binnenlands Product (BBP) van Nicaragua in 2011. Het kanaal wordt nog afhankelijk van de definitieve route, zo’n 290 km lang, ruim 27 m diep en 520 m breed. Het bijna driehonderd kilometer lange kanaal doorsnijdt: ‘regenwouden, ongerepte inheemse vegetatie en gaat dwars door het Meer van Nicaragua’, een Meer dat het grootste zoetwaterreservoir in de Latijns Amerikaanse regio vertegenwoordigt. Er moeten te zijner tijd supertankers tot 250.000 ton door de binnenwateren van Nicaragua navigeren. Het totale gebied wordt geschat op 40.000 km2, bijna een derde van de totale landoppervlakte van Nicaragua zelf en groter dan Nederland. Hiermee overtreft een toekomstig Nicaraguakanaal zowel het Suezkanaal als het Panamakanaal in elk opzicht ruimschoots, ook na de al geplande uitbreiding van het Panamakanaal, die naar verwachting in 2015 wordt afgerond. De volgende tabel geeft wat specifieke cijfers weer:

Toekomstig Nicaraguakanaal          290 km lang    520 m breed   27 m diep

Panamakanaal (na uitbreiding)       82 km lang      300m breed    20 m diep

Suezkanaal                                         163 km lang    350 m breed   15 m diep




Maar veel is echter nog onzeker. Er is veel weerstand onder de bevolking, van de politieke oppositie en van maatschappelijke organisaties in Nicaragua. Oppositie die het megalomane project zien als een bedreiging voor mens en natuur en als de ultieme ‘uitverkoop’ van soevereiniteit van het land. Eind dit jaar moet al begonnen worden met graven, maar zelfs de definitieve route is nog niet eens helemaal duidelijk.

Winstbejag boven wereldbelang.

Overal ter wereld worden regelmatig veel mensen voor een onwerkelijke keuze gesteld, een keuze die in het bijzonder voor arme mensen vaak niet eens een keuze is. Als ze kiezen voor banen, levensonderhoud en voedsel voor hun kinderen, moeten ze dikwijls noodgedwongen aanvaarden dat dat ten koste van het milieu gaat. Dit is nu wat er in Nicaragua staat te gebeuren, waar dwars door het land een gigantisch kanaalproject gegraven wordt om de Caribische Zee en de Stille Oceaan met elkaar te verbinden. Dit als een alternatieve doorgang voor het meer zuidelijker gelegen Panamakanaal. Het ‘Grand Canal-project’ zal oceanen met elkaar verbinden, maar het verdeelt de bevolking. Sommigen verwelkomen de belofte van banen voor mensen in een zeer arm land. Terwijl anderen de onvermijdelijke en onherstelbare vernietiging van het milieu en de overheveling van de winst naar buitenlandse projectontwikkelaars en van werkgelegenheid naar buitenlandse werknemers vrezen. Nicaragua is het op één na armste land van het westelijk halfrond. Met weinig of geen openbare raadpleging en een duidelijke weigering om naar de waarschuwingen van een koor aan wetenschappelijke en inheemse klachten en protesten te luisteren, zijn de gravers al aanwezig. Het Grand Canal-project werd naar verluidt goedgekeurd zonder voorafgaand overleg met de betrokken inheemse gemeenschappen. Een uitspraak van januari 2015 van het Territoriale Rama- en Kriolbestuur stelde: ‘Naast de groeiende wetenschappelijke bezorgdheid over het kanaal zijn er rechtszaken ingediend door de verschillende inheemse gemeenschappen. Inheemse gemeenschappen als de Miskitu van Tasbapouni, Kriol, Monkey Point en van de zwart-inheemse Creoolse gemeenschappen van Bluefields in de Autonome Regio van de Southern Caribbean (ARSC).’

Al eerdere aanklachten.

De Inheemse en Afro-Nicaraguaanse volkeren die in de regio wonen, dienden in 2013 al de eerste aanklacht in bij het Nicaraguaanse Hooggerechtshof die de rechtsgeldigheid van Wet 840 aanvecht, welke de overheid toestond het kanaalproject te gunnen aan de Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Co Ltd (HKND) Groep. Een toestemming aan de Chinese miljardair Wang Jing uit Hong Kong, zonder enig overleg met de getroffen gemeenschappen of eerst via uitvoering van milieueffectrapportages die wel vereist zijn voor elk ander bouwproject in Nicaragua. In december 2013 oordeelde de rechter dat de Wet constitutioneel was. De inheemse gemeenschappen verplaatsten toen hun strijd naar de Inter-Amerikaanse Commissie voor de Mensenrechten (IACHR). In november 2014 stemde de IACHR toen de petitie van de getroffen gemeenschappen om beschermende maatregelen, in overweging te nemen. Het verzet tegen het gigantische project heeft zelfs oude vijanden als de voormalige Contra- militanten en de Sandinisten verenigd om het project te stoppen. Bij de inheemse volkeren, onder wie boeren en vissers, heeft zich een groot aantal wetenschappers aangesloten uit bezorgdheid over mogelijke milieu- en culturele gevolgen. Veel wetenschappers betwijfelen of het verstandig is om het ‘Meer van Nicaragua’ te doorsnijden met een gemiddeld 18 m diep kanaalbed, dat nodig is om de ruim 27 m diepe vaargeul (voor de grotere schepen) uit te baggeren en die de 90 km brede watermassa van het enorme Meer in feite in tweeën zou delen. In december 2014 rapporteerden de wetenschappers: Jorge Huete-Perez, president van de Academie van Wetenschappen van Nicaragua en de Duitse professor in de Zoölogie, Axel Meyer, al over de mogelijke effecten van het kanaalproject voor het Meer. Door de vereiste baggerwerkzaamheden zouden miljoenen tonnen slib in andere delen van het Meer of op het nabijgelegen land terechtkomen, aldus deze wetenschappers. Hoe dan ook, zal het slib waarschijnlijk als schadelijke afzetting eindigen.
Een mogelijke milieuramp.

Het project omvat tevens de aanleg van dammen, ‘in een gebied met frequente seismische activiteit, waardoor het risico van lokale watertekorten en overstromingen zou toenemen’; schrijven Perez en Meyer. Het Meer zou waarschijnlijk last krijgen van zoutinfiltratie in de sluiszones, zoals bij de sluizen van het bestaande Panamakanaal. Dit zou een vrij- stromend zoetwaterecosysteem transformeren in een kunstmatig stilstaand waterreservoir met zout water. Afnemende populaties van inheemse waterfauna zouden er ook onder kunnen lijden. Het resultaat zou waarschijnlijk een milieuramp zijn, waarschuwen deze wetenschappers. Bovendien zou dit kanaal een ecologische ramp in Nicaragua en ver daarbuiten kunnen creëren, schrijven de genoemde wetenschappers. Verwijzend naar de mogelijke vernietiging van 400.000 hectare regenwoud en moerasland. Met het gevolg dat deze ontwikkeling een gevaar zou kunnen vormen voor de omliggende ecosystemen. Zo een 240 km ten noorden van de meest waarschijnlijke route van het kanaal ligt bijvoorbeeld het ‘Bosawas Biosfeer Reservaat’, of te wel 20.000 km2 tropisch woud dat het laatste toevluchtsoord voor veel verdwijnende soorten is. Perez en Meyer maakten ook deel uit van een team van 21 wetenschappers uit de VS en Latijns- Amerika, die gezamenlijk een artikel schreven dat de potentieel negatieve gevolgen van het kanaal nader verklaarde. De grootste milieu- uitdaging is ‘het bouwen en exploiteren van het kanaal zonder catastrofale gevolgen voor dit gevoelige ecosysteem’, aldus milieu- ingenieur Pedro Alvarez van de Rice University in Texas. Hieraan toevoegend dat het zelfs met de beste bedoelingen moeilijk zou zijn om grootschalige vernietiging van het milieu te voorkomen. Betekenisvolle effecten op het Meer van Nicaragua kunnen voortvloeien uit incidenteel op per ongeluk gelekte vloeistof uit 5100 passerende schepen per jaar.

Catastrofale gevolgen.

Invasieve diersoorten meegebracht door transoceanische schepen kunnen waterplanten en vissen, zoals de Cichliden (baarsachtige vissen, populair voor aquariums) die zich ontwikkeld hebben sinds het ontstaan van het Meer, in belangrijke mate bedreigen met uitsterven. En zo zullen ook frequente baggeroperaties gevolgen kunnen hebben voor de waterfauna, als gevolg van veranderingen in de troebelheid en het zuurstofgehalte van het water. Een en ander veroorzaakt door het opnieuw opnemen van nutriënten en organisch materiaal, met een relatief hoog biochemisch zuurstofgebruik. Wetenschappers wereldwijd hebben ook zo hun twijfels geuit over dit megalomane project. Zo schreef de Vereniging voor Tropische Biologie en Milieubeheer (ATBC), dat het kanaal gevolgen zal hebben voor circa 4000 vierkante kilometer regenwoud, kust en moerasland, waaronder de ‘Wetlands van San Miguelito’. Dit laatste betreft beschermd natuurgebied onder de ‘Overeenkomst inzake watergebieden van Internationaal Belang’, bekend onder de naam Ramsar Conventie die Nicaragua zelf ondertekend heeft. Deze Wetlands betreffen onder andere: ‘het Cerro Silva Natuurreservaat, het Rio San Juan Biosfeer reservaat dat zeven beschermde gebieden omvat, waaronder het Los Guatuzos Wildreservaat, het Indio Maiz Biologisch Reservaat en de Solentiname Archipel’. Volgens de verklaring van het ATBC is dit netwerk van reservaten het ‘leefgebied van minimaal 22 soorten die zeer kwetsbaar zijn en op de Rode Lijst van bedreigde flora- en faunasoorten staan. Een lijst die uitgegeven wordt door de IUCN (Internationale Unie voor behoud van de Natuur), waaronder ‘tapirs, jaguars, schildpadden, het mariene leven, koralen en ander soorten, een aantal van de zeldzaamste en ongerepte mangroves, koraalriffen, droge bossen, regenwouden en habitats rond de oevers van het Meer, die nog steeds in Midden- Amerika bestaan’.

Conclusies van onafhankelijk onderzoeken.

De Vereniging voor Tropische Biologie en Milieubeheer (ATBC) stelt nadrukkelijk dat de ‘Midden- Amerikaanse biologische corridor, ontworpen door de regeringen in de regio’, in tweeën gesplitst zou worden. En het nieuw te graven kanaal met zijn enorme infrastructuur een grote barrière voor het natuurlijke verloop van planten en dieren zou kunnen betekenen. Het internationale orgaan waarschuwde dat de tijd gekomen is, om ‘alle activiteiten die verband houden met de aanleg van het kanaal en de deelprojecten daarvan’ op te schorten, totdat de conclusies van onafhankelijke onderzoeken bekend zijn en alle problemen adequaat aangepakt kunnen worden’.

  


Bronnen: ‘Share, newamerica media. Org; Scientific American, de VS, The Guardian, VK, smithsonianmag. Com, het internet.                      

                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten