donderdag 24 april 2014

De helende kracht van het eigen stemgeluid.


 

 
 
 
 
Effecten van geluid.

Een Zwitserse ingenieur, die door het werk van Rudolf Steiner beïnvloed werd, wilde eens het effect van geluid op materie laten zien. Hij probeerde op uiteenlopende manieren te demonstreren wat er met materie gebeurt als men het door geluid laat vibreren. Hij gebruikte allerlei substanties, met name vloeistoffen, pasta’s en fijne poeders en liet er verschillende geluiden op inwerken. Terwijl hij deze experimenten uitvoerde, ontstonden er bepaalde structuren. Zolang het geluid op de materie in bleef werken, ontstonden er allerlei subtiele patronen die er ook in de natuur te vinden zijn. Hoe langer het geluid aanhield, des te fijner de structuren en patronen werden. Wanneer er andere materialen en geluiden toegepast werden, veranderde de patronen eveneens. Als materie onder invloed van geluid bepaalde vormen of patronen kan produceren, dan is geluid dus buitengewoon belangrijk en is het mogelijk van invloed op heel veel zaken in ons leven. Indien dat zo is, dan zou dat waarschijnlijk ook in veel tradities tot uitdrukking moeten komen. Als men dat nader onderzoekt, blijkt dat in veel verschillende tradities (ook ver van elkaar verwijderde volken), inderdaad het idee leeft dat veel zaken in ons leven door geluid wordt beïnvloed of zelfs door geluid is ontstaan. Deze overtuiging treft men zowel in het Oosten als in het Westen aan. Hetgeen ook in veel religies tot uitdrukking komt. In het Evangelie van Johannes staat: ‘in het begin was het Woord en het Woord was bij God’. In de Hindoetraditie vindt men bijna identieke woorden en niet alleen in de betekenis van geluid, maar ook als taal omdat men in deze traditie aan elke vorm van geluid een naam geeft. Door het te benoemen krijgt alles een aparte identiteit waardoor het herkenbaar wordt. Of te wel de mens heeft kennelijk altijd al geweten, dat elk ding in de wereld een bepaalde ‘identiteit’ krijgt door de ritmische regelmaat van de beweging van het geheel. Daardoor onderscheidt het één zich van het ander en verkrijgt alles een bepaalde vorm of identiteit. Ook de magische en helende kwaliteiten van geluid waren in de oudheid algemeen bekend. De Egyptenaren, de Grieken, de Chinezen en de Indiërs waren hier al heel lang van op de hoogte. Bij de Tibetanen blijkt het juiste begrip van het gebruik van ‘geluid en stem’ het best bewaard te zijn gebleven. Wat komt doordat de middeleeuwse Tibetaanse cultuur nog lang onveranderd voort kon blijven bestaan. De Tibetanen spreken op drie manieren over de mens: ‘het lichaam, de stem en de geest’, die resp. in het hoofd, in de keel en in het hart gelokaliseerd zijn. De Tibetanen leggen geen verband tussen de geest en de hersenen, zoals in het Westen. Voor hen is de stem een intermediair tussen het rijk van de geest en het gebied van het fysieke lichaam. De stem wordt daar gezien als een brug tussen het ‘materiële en het immateriële’. Waarschijnlijk wordt de stem daardoor zowel in Tibet als in India het meest in mantra’s gebruikt. Mantra’s zijn sacrale geluiden van zulke oude talen, dat men van sommige woorden de betekenis niet eens meer kent. Er zijn bepaalde geluiden voor specifieke ziektes of problemen en er zijn mantra’s die men in een staat van helderheid of ‘leegte’ brengt. In deze tradities betekent geluid per definitie ‘transformatie’ en weet men dit op de goede manier toe te passen.



 
 
 
 
Frequentie.

Geluid blijkt volgens veel overleveringen de bekwaamheid te hebben het lichaam te helen, geblokkeerde chakra’s schoon te maken, energie te bewegen en fysieke materie te verschuiven. Men dient zich echter te realiseren dat alles ‘energie’ is en dat daarom alles door energie beïnvloed kan worden. Eenvoudig gezegd, geluid verzendt ‘frequentie’, wat trilling van de moleculaire samenstelling van alle materie beïnvloed. Echter, niet alle materie zal op een gelijke manier reageren als het blootgesteld wordt aan precies hetzelfde geluid. Bijvoorbeeld, niet iedereen wordt opgevrolijkt en gerustgesteld door dezelfde muziek, een ieder reageert op wat het meest met de eigen ‘trillingsfrequentie’ overeenkomt of resoneert. Elk levend wezen heeft namelijk een eigen ‘trillingsgetal of trillingsfrequentie’, waardoor een ieder weer op zijn eigen manier reageert op signalen of geluiden van buitenaf. Geluid en trilling zijn per definitie één. Zelfs diegenen die doof zijn zullen nog steeds de energie die het geluid overbrengt ‘voelen’. Men hoort feitelijk het geluid ook niet, het is het brein dat deze energie detecteert en het vertaalt in een hoorbaar geluid dat dan ervaren wordt. Het bereik dat door het menselijk brein gedetecteerd wordt is echter zeer klein ten opzichte van al het geluid dat in het universum beschikbaar is. Hoewel men niet alle geluidsfrequenties waar kan nemen, kunnen velen de frequenties die door hen heen ‘stromen’ wel voelen, of men hier dan al of niet van bewust is is een andere kwestie. Maar zoals gezegd, is niet ieder individu afgestemd op dezelfde toonhoogte, wat dus strikt persoonlijk is. Elk individu heeft een eigen unieke ‘toonhoogte’, die hun wezen naar een volledige ‘uitlijning’ brengt. Met andere woorden, geluid bezit de kracht om het eigen lichaam op zijn eigen frequentie te genezen. Als het lichaam in een volmaakte ‘uitlijning’ met de eigen frequentie is kunnen veel ziektes niet blijven. Geluid werd vaak gebruikt in de genezingstempels van Lemuria en in Atlantis om het spirituele, emotionele en fysieke lichaam te helpen uitlijnen en te herstellen. Glazen schalen, kristallen en snaarinstrumenten werden dan vaak in deze uitoefening gebruikt. Omdat deze verloren beschavingen Aura’s waar konden nemen, konden zij onmiddellijk ‘zien’ welke geluiden het meest resoneerden met ieder wezen. Inmiddels zijn er verschillende gemeenschappen en ook wetenschappers die de connectie tussen ‘geluid en de genezing van het lichaam’ in beginnen te zien. Doch hoe brengt men geluid terug naar een volledige ‘uitlijning’ van zichzelf? Wanneer men negatieve emoties voelt zoals ‘bezorgdheid, angst, kwaadheid of verdriet’, dan is men uit de ‘uitlijning’ van het werkelijke zelf. Indien men in de ‘uitlijning’ bent, dan is men instaat de overvloed van ‘goddelijke’ stroom te ontvangen. Dan ontstaat er het gevoel van absolute ‘vreedzaamheid’ die door het gehele wezen heen resoneert. Men is dan volledig in het huidige moment aanwezig en heeft men geen spijt van het ‘verleden’, noch maakt men zich  op dat moment zorgen over de toekomst, omdat men dan in volmaakte harmonie met zichzelf verkeert.         


 Het eigen stemgeluid.

Elk individu heeft een eigen uniek stemgeluid met veel verschillende bereiken en mogelijkheden in toonhoogten. Sommigen dragen een zeer lage toon terwijl anderen een zeer hoge toon hebben. Het is echter belangrijk om te weten dat één toon niet beter is dan de andere toon, aangezien zij eenvoudig weg anders zijn. Het geluid van de eigen stem is namelijk precies ‘gekalibreerd’ aan de toonhoogte van het eigen ‘energetische’ lichaam. Doorgaans hoort men het geluid van de eigen stem niet zoals anderen dat doen, omdat de ‘trilling’ van de eigen stem vanaf de beenderen in de nek en hoofd ‘aftrilt’. Wanneer men nu de eigen stem op de band opneemt, is men in staat de eigen stem te horen zoals anderen die horen. Dit is in wezen waar het om gaat, door de eigen stem op te nemen en goed te luisteren naar de eigen stem, is men in staat om krachtdadig te werken aan het ‘uitlijnen’ van het energetisch gebied in zichzelf. De aanbeveling is dan ook, die positieve ‘affirmaties’ te kiezen die men het meest wil integreren in zichzelf. De volgende zinsneden zouden bijvoorbeeld deze affirmaties kunnen vertegenwoordigen: ‘Ik ben in volmaakte uitlijning’, of ‘Ik ben een krachtig/machtig scheppend wezen’, of ‘Ik ben capabel alles te creëren dat ik wens om te laten manifesteren’. Men zou die zinsnede kunnen gebruiken waarmee men het meest resoneert. Men hoeft niet gedurende lange tijd naar de eigen opname te luisteren totdat de ‘uitlijning’ plaats kan vinden, een paar minuten is alles dat nodig is om toegang te krijgen tot deze formidabele kracht die bij iedereen aanwezig is. Het resultaat is niet permanent, men heeft altijd weer de kans om uit het evenwicht te geraken, maar nochtans is dit een eenvoudige en effectieve manier om het eigen energetische ‘potentieel’ ter heling van zichzelf aan te boren. Sommigen zullen zich geneigd voelen om dit dagelijks gedurende een bepaalde tijd te doen, terwijl anderen er voor kiezen dit af en toe te gaan doen. Men dient in dit geval voor zichzelf de beste keus te maken. Een vergelijkbare manier is overigens een methode waarbij affirmaties als mantra’s gezongen worden. Zoals dat in het hindoeïsme en het boeddhisme gebruikelijk is. Zoals in het voorgaande beschreven is, heeft iedereen zijn eigen unieke stemgeluid, een geluid waarmee men zijn of haar wezen volledig in resonantie kan brengen. Wanneer men dit probeert lijkt de stem lager te worden, meer met resonantie en rijker, zodat men helemaal meetrilt wanneer de stem vol gebruikt wordt. De ziel van het geluid kan zich openbaren als men in het eigen stemgeluid opgaat en in ‘harmonische boventonen’ probeert te zingen. Deze werkwijze heeft een oude sjamanistische oorsprong. Het brengt de kern van het geluid naar buiten in afzonderlijke noten, die meeklinken boven de toon die men zingt. Hiervoor zijn bepaalde tongbewegingen nodig. Het lijkt een magische gebeurtenis, of men dit nu alleen doet of met een groep mensen. Het voelt alsof men engelachtige wezens oproept, waarvan men in de oudheid dacht dat deze wezens dergelijke geluiden voortbrachten. Maar de bewegingen van de tong zijn direct aan het denken gekoppeld. Men maakt gebruik van de tong om te differentiëren en hoorbare klanken van de eigen stem te maken. Klanken die daarvoor ongedifferentieerd en onbewust waren. Daarmee stimuleert men ook weinig gebruikte zenuwbanen. Aangezien de stem een ‘transformatie’ instrument is dat we altijd bij ons hebben, is de stem een van de krachtigste en bruikbaarste middelen. Een middel om zoals gesteld het eigen ‘energetische’ potentieel aan te boren ter heling en vervolmaking van zichzelf.

 

Inspiratie: ‘Denk met je hart’, Cobie de Haan. Het internet.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten