dinsdag 5 maart 2013

Kinderen in de nieuwe tijd. Deel 1


Algemeen.

Kinderen in de nieuwe tijd voelen zich anders en vaak buitengesloten. Zij kijken rond in hun klaslokaal en ze denken dat ze alleen zijn. En op veel manieren zijn ze dat ook. Het lijkt bijna alsof hun hersenen op een andere manier werken dan bij de rest van de kinderen in de klas. En om dan in een klas te zitten met andere kinderen, vereist enorm veel geduld. Sommigen zijn hun leraren op hun manier zodanig vooruit, dat ze hun eigen denkvermogen of ‘energiefrequentie’ aanzienlijk moeten vertragen, om te begrijpen wat er gezegd wordt. Dat is moeilijk voor hen en daarom zitten velen in de klas naar buiten te staren, wanneer de leerkracht aan het woord is. Veel van deze kinderen zullen het op school toch redelijk doen, ondanks het ‘gemis’ aan daadwerkelijk contact met de omgeving waarin zij verkeren. Sommigen zullen sociale problemen hebben en sommigen zullen zich niet aan kunnen passen. Maar in het algemeen zullen het ‘eenlingen’ zijn. Velen zullen zich in zichzelf terugtrekken, aangezien ze niet zo goed met anderen om kunnen gaan. Doorgaans staan zij op een hoger ‘frequentieniveau’ dan de andere kinderen. Vaak is het moeilijk om zo’n ‘Nieuwetijdskind of ook wel Indigokind’ genoemd, een standje of een uitbrander te geven. Want ze zullen vaak met een glimlach op hun gezicht naar de ‘ouder’ kijken en bijgevolg boos of verontwaardigd maken.  Wanneer ‘Nieuwetijdskinderen’ het op school niet goed doen, dan komt dat in de regel, dat zij zich op die plek niet ‘thuis’ weten te voelen en zich erg vervelen. Doch in plaats van boos op hen te zijn, laat hen weten dat hun anders zijn hen bijzonder maakt. Veel, zo niet al deze kinderen, zijn in essentie ‘wegvoorbereiders’ en zullen de geijkte patronen en de ‘gebaande’ wegen in onze samenleving, zodra zij goed en wel volwassen zijn ten gunste proberen te veranderen.

Hooggevoelige kinderen.

Veel van deze ‘Nieuwetijds- of Indigokinderen’ zijn ook ‘hooggevoelig’ en beleven de wereld vanuit de ‘bron’ waarmee zij nog nauw in contact staan, zij leven vanuit een gevoelsmatige wereld en een ‘energetisch’ gericht zijn. Zij kunnen intens genieten van een harmonische sfeer en zijn vaak zorgzaam voor anderen. Ze geven eerder de voorkeur aan wat verbindt, dan wat scheidt en voelen zich vaak één met de natuur en met anderen. Het is daardoor wel een nadeel dat daarbij moeilijk is na te gaan, welke gevoelens van henzelf of van anderen zijn. Zo kunnen pijnen soms gemakkelijk door hen overgenomen worden, of kan het vervloeien met anderen en tot ‘energieverlies’ leiden. Als ze in een omgeving verkeren die niet goed voor hen is, kan het voorkomen dat zij regelmatig ‘wit’ wegtrekken of zelfs een bepaalde tijd ziek worden. Ook een voor hen goede omgeving is duidelijk af te lezen, zij worden dan levenslustiger en zitten lekkerder in hun vel. De mate van gevoeligheid en de gebieden waarvoor zij gevoelig zijn verschilt per persoon. Niet zelden zijn zij ‘paranormaal’ begaafd en kunnen zij zoals gezegd, bij iemand pijn waarnemen, reduceren of wegnemen. En ook zien zij soms Aura’s of geesten om hen heen. Vaak hebben deze kinderen ook een diepgaand besef van hun taak en aanwezigheid op deze wereld. Hooggevoelige kinderen zijn zeer gevoelig voor de ‘echtheid’ van de mensen om hen heen en laten in hun reacties dat soms ook merken. Zij houden de ander dan ongemerkt een ‘spiegel’ voor, hetgeen voor de ander zeer confronterend kan zijn. Ook maakt hun gevoeligheid zich soms zeer kwetsbaar. Ouders die hen niet begrijpen, leerkrachten die zich ergeren aan het feit dan zij weer zitten te ‘dagdromen’ en andere kinderen die voelen dat zij anders zijn. Als hun kwaliteiten niet op de goede manier tot hun recht kunnen komen, kan dat leiden tot ‘over- of onder reageren’.  Overreacties in de vorm van impulsief reageren of hun energie niet goed kwijt kunnen. Onder reacties in de vorm van, ‘in zijn of haar schulp’ kruipen. Het kind kiest dan voor zijn of haar vertrouwde wereld, waar zij door niemand meer geraakt kan worden. Wat soms kan leiden tot verlies aan ‘eigenheid, afzondering en eenzaamheid’. Het is dan aan de ouders om hier mee om te gaan en eventueel ‘professionele’ hulp in te roepen.

De evolutie van het bewustzijn.

Volgens de reguliere wetenschap, verkeerde vijf tot tienduizend jaar geleden het grootste deel van de mensheid nog in het stenentijdperk. Het hoeft geen betoog, dat we sindsdien een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt. Deze ontwikkeling kan men onderverdelen in een vijftal grote tijdperken, waarin er telkens sprake was van een ander mensbeeld. Achtereenvolgens waren dat tijdperken van: ‘de jacht en het dagelijks overleven, van de agrarische mens, van de industriële mens en via de technologische mens naar het huidige informatietijdperk’. Opmerkelijk was dat deze tijdperken elkaar in een steeds hoger tempo opvolgden. Inmiddels maken we volgens velen een ‘kwantumsprong’ in de ontwikkeling van het bewustzijn, namelijk die van het informatietijdperk naar het tijdperk waarin naast ‘informatietechnologie’, ook alles wat met ‘intuïtie en het gevoel’ te maken heeft veel meer tot ontwikkeling zal komen. Deze ontwikkeling komt niet zomaar uit de lucht vallen, het is al lang geleden in verschillende literatuur voorspelt. De huidig literatuur verschilt van oudere geschriften in die zin, dat ze minder filosofisch en meer praktisch van aard zijn geworden. Ze maakt tegenwoordig op concrete wijze duidelijk, hoe veranderend bewustzijn in de gedragingen van zowel kinderen als van volwassenen tot uitdrukking komt. Filosofie is meer tot praktijk geworden. Als gevolg van de supersnelle ontwikkelingen, zitten kinderen tegenwoordig fundamenteel anders in elkaar dan volwassenen en laten ze steeds vaker gedragsuitingen zien, waaraan men de onderliggende betekenis niet of nog onvoldoende van onderkent. Kwaliteiten op het gebied van ‘hoog gevoeligheid, creativiteit en vindingrijkheid, ethiek en rechtvaardigheid’, zijn bijvoorbeeld zaken die de mens altijd al in zich had, maar door veranderend bewustzijn steeds meer naar buiten komt. Vooral bij kinderen, want de evolutie van het menselijk bewustzijn gaat zo snel, dat ze ons op dit gebied meestal een stapje voor zijn.
 

Kinderen als ‘bron van inspiratie’.

Er bestaat een uitspraak van: ‘iedere tijd heeft zijn eigen kinderen’. Kinderen doen tegenwoordig niet alleen verbazingwekkende uitspraken over de ‘energetische’ (immateriële) werkelijkheid, maar hebben bijvoorbeeld ook geen enkele moeite met moderne verworvenheden, als de computer, het mobieltje en met al het technisch vernuft wat er tegenwoordig allemaal op de markt verschijnt. Bovendien is het merendeel der kinderen uitstekend in staat om grote hoeveelheden ‘informatie’ tegelijk te verwerken. Daarnaast hebben kinderen ook altijd de potentie in zich om de mensheid een volgende stap verder te helpen. Dit doen ze eerst en vooral vanuit hun inspiratief handelen. Op het moment dat zij hun kwaliteiten zichtbaar maken, zijn ze een ‘bron van inspiratie’ voor anderen en motiveren ze anderen tot zelfonderzoek, zelfrealisatie en groei. Op zo’n moment voegen de kinderen iets toe aan zowel de materiële als de energetische werkelijkheid en is er sprake van ‘organische groei van bewustzijn’. Het erkennen en herkennen van de kwaliteiten van kinderen is voor dit proces van essentieel belang, zelfs een basisvoorwaarde. Door kinderen in hun ‘kernkwaliteiten’ te zien, kunnen ze vanuit hun inspiratie handelen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de groei van het menselijk bewustzijn. De mensheid  verkeert nu in een overgangsfase naar een meer ‘intuïtief en spiritueel’ bewustzijn, wat betekent dat men in de toekomst meer ruimte moet geven aan de ‘energetische en immateriële’ werkelijkheid van het bestaan. Men zal in de toekomst deze werkelijkheid als een vanzelfsprekend deel van ons bestaan gaan ervaren en hieraan vanuit onze eigen ‘kernkwaliteiten’ vorm aan moeten geven. Veel jonge kinderen hoef je dit niet te vertellen, zij zijn zich hiervan ‘intuïtief’ bewust en geven vorm hieraan door vanuit hun ‘intuïtie en gevoel’ te handelen. De groei van het menselijk bewustzijn heeft in al de voorgaande tijdperken er voor gezorgd, dat het ‘klimaat’ er nu blijkbaar rijp voor is om de bijzondere kwaliteiten van de ‘Nieuwetijdskinderen’ (waar het in dit geval om gaat), te herkennen en te onderkennen en deze in onze tijd de plaats te geven die hen toekomt.   

Nieuwetijdskinderen.

Nieuwetijdskinderen hebben door de jaren heen veel namen toegeschreven gekregen. In esoterische kringen worden namen gebruikt als ‘indigokinderen, sterrenkinderen, kristalkinderen, zonnekinderen en lichtkinderen’. De hulpverlening die vandaag de dag deze kinderen begeleidt, heeft het vaak over ‘ADHD’ kinderen en geven er vaak ook medicijnen voor. Kennelijk mag een ‘druk’ kind tegenwoordig niet helemaal zichzelf meer zijn, als het kind zich manifesteert op de manier zoals hij of zij zich prettig voelt. Deze kinderen hebben het vaak moeilijk op deze wereld. Ze hebben veelal begeleiding nodig die op een spirituele benadering berust. Wanneer je deze ‘Nieuwetijdskinderen’ ontmoet en de kans krijgt met hen in een diepere verbinding te komen, dan kan men er soms versteld van staan hoe wijs deze kinderen vaak al op jonge leeftijd zijn. Het mooie hierachter is, dat in essentie onze ‘Aarde’ bijzonder in zijn nopjes is met deze kinderen, omdat zij het ‘licht’ op Aarde doen toenemen, het versterken en zij de mensheid inspireren tot het juiste ‘inzicht’. Tevens zetten deze kinderen het onderwijs op zijn kop, want ze willen eigenlijk alleen maar leren wat voor hen persoonlijk een ‘verrijking’ is. In die zin draagt het onderwijs in het algemeen niet toe tot een meer ‘spiritueel’ bewustzijn of inzicht. Het draagt ook niet bij tot het ‘bewustzijn’ of de ontwikkeling, die behoort bij het nieuwe Aquariustijdperk, dat zich ‘energetisch’ al aan het manifesteren is. Sterker nog, het breekt zelfs veel mogelijkheden daartoe af. Veel van de immens grote onderwijsinstellingen van tegenwoordig zijn gericht op ‘macht en prestige’, wat beslist geen kenmerken zijn van zowel het huidige als het nieuwe tijdperk. Daarentegen heeft het juist alles in zich om tot een bepaalde vorm van ‘involutie’ te leiden, het bevredigt niemand, noch de docenten, noch de leerlingen. Het geeft totale onvrede met het stelsel bij alle partijen.      

Nieuwe vormen van onderwijs.

De ‘kinderen van de nieuwe tijd’ beantwoorden nu al heel sterk aan de reacties en de impulsen van het nieuwe Aquariustijdperk. Op grond van hun ‘spiritualiteit’ zullen zij in de toekomst beter op het ‘geestelijke vlak’ kunnen communiceren, dan eerder het geval was en methoden gaan beheersen om daarmee om te gaan. Vandaar dat bij veel jeugd de interesse voor het onderwijs zoals dat momenteel gegeven wordt, niet langer opgewekt kan worden. Zij zullen andere vormen van onderwijs gaan zoeken en zullen uiteindelijk ook degenen zijn die nieuwe vormen van onderwijs zullen ontdekken. Dan kan er eindelijk een ontwikkeling op gang komen naar een vorm van onderwijs, dat weer te begrijpen is en een nuttig stelsel van leren wordt. Een stelsel van meer ‘intuïtief’ begrijpen, een stelsel van meer ‘begrijpen en inzichtelijk maken’, in plaats van alleen maar te leren. De mens zal in de toekomst meer willen ervaren, willen streven naar het ‘geheel’ en niet slechts een ‘machine’ willen zijn, die alleen maar moet presteren. En daarvoor zo hoog mogelijk moet presteren, om enkel en alleen via cijfers en diploma’s de juiste waardering te kunnen krijgen. De mens zal in de toekomst willen weten, ‘kennis en inzicht’ willen verkrijgen, maar niet gerelateerd aan een uiteindelijk gewin. Maar meer aan een ‘totaal’ zijn in een ontwikkeling naar boven. Naar deze maatstaven zal de maatschappij haar onderwijs in de toekomst moeten leren in te richten. De komende jaren zullen veel vormen van onderwijs onhoudbaar worden. Veel beantwoordt niet meer aan het wezen van de mens. Het is slechts nuttig voor een aantal mensen die ervoor geschikt zijn, maar niet meer voor de overgrote meerderheid van de jeugd. De jeugd die in de komende tijd meer ‘intuïtief en spiritueel’ begaafd zal zijn, dan deze in het verleden was, zal een onderwijsstelsel wensen dat meer ‘inspireert en meer op het persoonlijke vlak uit zal dagen’.   



Inspiratie: Par Lanto. Welkom thuis, Steve Rother. Het internet.    

 

 

 

    

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten