Algemeen.
Kinderen in
de nieuwe tijd voelen zich anders en vaak buitengesloten. Zij kijken rond in
hun klaslokaal en ze denken dat ze alleen zijn. En op veel manieren zijn ze dat
ook. Het lijkt bijna alsof hun hersenen op een andere manier werken dan bij de
rest van de kinderen in de klas. En om dan in een klas te zitten met andere
kinderen, vereist enorm veel geduld. Sommigen zijn hun leraren op hun manier
zodanig vooruit, dat ze hun eigen denkvermogen of ‘energiefrequentie’ aanzienlijk
moeten vertragen, om te begrijpen wat er gezegd wordt. Dat is moeilijk voor hen
en daarom zitten velen in de klas naar buiten te staren, wanneer de leerkracht
aan het woord is. Veel van deze kinderen zullen het op school toch redelijk
doen, ondanks het ‘gemis’ aan daadwerkelijk contact met de omgeving waarin zij
verkeren. Sommigen zullen sociale problemen hebben en sommigen zullen zich niet
aan kunnen passen. Maar in het algemeen zullen het ‘eenlingen’ zijn. Velen
zullen zich in zichzelf terugtrekken, aangezien ze niet zo goed met anderen om
kunnen gaan. Doorgaans staan zij op een hoger ‘frequentieniveau’ dan de andere
kinderen. Vaak is het moeilijk om zo’n ‘Nieuwetijdskind of ook wel Indigokind’
genoemd, een standje of een uitbrander te geven. Want ze zullen vaak met een
glimlach op hun gezicht naar de ‘ouder’ kijken en bijgevolg boos of
verontwaardigd maken. Wanneer
‘Nieuwetijdskinderen’ het op school niet goed doen, dan komt dat in de regel,
dat zij zich op die plek niet ‘thuis’ weten te voelen en zich erg vervelen.
Doch in plaats van boos op hen te zijn, laat hen weten dat hun anders zijn hen
bijzonder maakt. Veel, zo niet al deze kinderen, zijn in essentie
‘wegvoorbereiders’ en zullen de geijkte patronen en de ‘gebaande’ wegen in onze
samenleving, zodra zij goed en wel volwassen zijn ten gunste proberen te
veranderen.
Hooggevoelige
kinderen.
Veel van
deze ‘Nieuwetijds- of Indigokinderen’ zijn ook ‘hooggevoelig’ en beleven de
wereld vanuit de ‘bron’ waarmee zij nog nauw in contact staan, zij leven vanuit
een gevoelsmatige wereld en een ‘energetisch’ gericht zijn. Zij kunnen intens
genieten van een harmonische sfeer en zijn vaak zorgzaam voor anderen. Ze geven
eerder de voorkeur aan wat verbindt, dan wat scheidt en voelen zich vaak één
met de natuur en met anderen. Het is daardoor wel een nadeel dat daarbij
moeilijk is na te gaan, welke gevoelens van henzelf of van anderen zijn. Zo
kunnen pijnen soms gemakkelijk door hen overgenomen worden, of kan het
vervloeien met anderen en tot ‘energieverlies’ leiden. Als ze in een omgeving
verkeren die niet goed voor hen is, kan het voorkomen dat zij regelmatig ‘wit’
wegtrekken of zelfs een bepaalde tijd ziek worden. Ook een voor hen goede
omgeving is duidelijk af te lezen, zij worden dan levenslustiger en zitten
lekkerder in hun vel. De mate van gevoeligheid en de gebieden waarvoor zij
gevoelig zijn verschilt per persoon. Niet zelden zijn zij ‘paranormaal’ begaafd
en kunnen zij zoals gezegd, bij iemand pijn waarnemen, reduceren of wegnemen. En
ook zien zij soms Aura’s of geesten om hen heen. Vaak hebben deze kinderen ook een
diepgaand besef van hun taak en aanwezigheid op deze wereld. Hooggevoelige
kinderen zijn zeer gevoelig voor de ‘echtheid’ van de mensen om hen heen en
laten in hun reacties dat soms ook merken. Zij houden de ander dan ongemerkt
een ‘spiegel’ voor, hetgeen voor de ander zeer confronterend kan zijn. Ook
maakt hun gevoeligheid zich soms zeer kwetsbaar. Ouders die hen niet begrijpen,
leerkrachten die zich ergeren aan het feit dan zij weer zitten te ‘dagdromen’
en andere kinderen die voelen dat zij anders zijn. Als hun kwaliteiten niet op
de goede manier tot hun recht kunnen komen, kan dat leiden tot ‘over- of onder
reageren’. Overreacties in de vorm van
impulsief reageren of hun energie niet goed kwijt kunnen. Onder reacties in de
vorm van, ‘in zijn of haar schulp’ kruipen. Het kind kiest dan voor zijn of
haar vertrouwde wereld, waar zij door niemand meer geraakt kan worden. Wat soms
kan leiden tot verlies aan ‘eigenheid, afzondering en eenzaamheid’. Het is dan
aan de ouders om hier mee om te gaan en eventueel ‘professionele’ hulp in te
roepen.
De evolutie
van het bewustzijn.
Volgens de reguliere
wetenschap, verkeerde vijf tot tienduizend jaar geleden het grootste deel van de
mensheid nog in het stenentijdperk. Het hoeft geen betoog, dat we sindsdien een
grote ontwikkeling hebben doorgemaakt. Deze ontwikkeling kan men onderverdelen
in een vijftal grote tijdperken, waarin er telkens sprake was van een ander
mensbeeld. Achtereenvolgens waren dat tijdperken van: ‘de jacht en het
dagelijks overleven, van de agrarische mens, van de industriële mens en via de
technologische mens naar het huidige informatietijdperk’. Opmerkelijk was dat
deze tijdperken elkaar in een steeds hoger tempo opvolgden. Inmiddels maken we
volgens velen een ‘kwantumsprong’ in de ontwikkeling van het bewustzijn, namelijk
die van het informatietijdperk naar het tijdperk waarin naast ‘informatietechnologie’,
ook alles wat met ‘intuïtie en het gevoel’ te maken heeft veel meer tot
ontwikkeling zal komen. Deze ontwikkeling komt niet zomaar uit de lucht vallen,
het is al lang geleden in verschillende literatuur voorspelt. De huidig
literatuur verschilt van oudere geschriften in die zin, dat ze minder
filosofisch en meer praktisch van aard zijn geworden. Ze maakt tegenwoordig op
concrete wijze duidelijk, hoe veranderend bewustzijn in de gedragingen van
zowel kinderen als van volwassenen tot uitdrukking komt. Filosofie is meer tot
praktijk geworden. Als gevolg van de supersnelle ontwikkelingen, zitten
kinderen tegenwoordig fundamenteel anders in elkaar dan volwassenen en laten ze
steeds vaker gedragsuitingen zien, waaraan men de onderliggende betekenis niet
of nog onvoldoende van onderkent. Kwaliteiten op het gebied van ‘hoog
gevoeligheid, creativiteit en vindingrijkheid, ethiek en rechtvaardigheid’,
zijn bijvoorbeeld zaken die de mens altijd al in zich had, maar door
veranderend bewustzijn steeds meer naar buiten komt. Vooral bij kinderen, want
de evolutie van het menselijk bewustzijn gaat zo snel, dat ze ons op dit gebied
meestal een stapje voor zijn.
Kinderen als
‘bron van inspiratie’.
Er bestaat
een uitspraak van: ‘iedere tijd heeft zijn eigen kinderen’. Kinderen doen
tegenwoordig niet alleen verbazingwekkende uitspraken over de ‘energetische’ (immateriële)
werkelijkheid, maar hebben bijvoorbeeld ook geen enkele moeite met moderne
verworvenheden, als de computer, het mobieltje en met al het technisch vernuft
wat er tegenwoordig allemaal op de markt verschijnt. Bovendien is het merendeel
der kinderen uitstekend in staat om grote hoeveelheden ‘informatie’ tegelijk te
verwerken. Daarnaast hebben kinderen ook altijd de potentie in zich om de
mensheid een volgende stap verder te helpen. Dit doen ze eerst en vooral vanuit
hun inspiratief handelen. Op het moment dat zij hun kwaliteiten zichtbaar
maken, zijn ze een ‘bron van inspiratie’ voor anderen en motiveren ze anderen
tot zelfonderzoek, zelfrealisatie en groei. Op zo’n moment voegen de kinderen
iets toe aan zowel de materiële als de energetische werkelijkheid en is er
sprake van ‘organische groei van bewustzijn’. Het erkennen en herkennen van de
kwaliteiten van kinderen is voor dit proces van essentieel belang, zelfs een
basisvoorwaarde. Door kinderen in hun ‘kernkwaliteiten’ te zien, kunnen ze
vanuit hun inspiratie handelen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de groei
van het menselijk bewustzijn. De mensheid
verkeert nu in een overgangsfase naar een meer ‘intuïtief en spiritueel’
bewustzijn, wat betekent dat men in de toekomst meer ruimte moet geven aan de
‘energetische en immateriële’ werkelijkheid van het bestaan. Men zal in de
toekomst deze werkelijkheid als een vanzelfsprekend deel van ons bestaan gaan
ervaren en hieraan vanuit onze eigen ‘kernkwaliteiten’ vorm aan moeten geven.
Veel jonge kinderen hoef je dit niet te vertellen, zij zijn zich hiervan
‘intuïtief’ bewust en geven vorm hieraan door vanuit hun ‘intuïtie en gevoel’
te handelen. De groei van het menselijk bewustzijn heeft in al de voorgaande
tijdperken er voor gezorgd, dat het ‘klimaat’ er nu blijkbaar rijp voor is om
de bijzondere kwaliteiten van de ‘Nieuwetijdskinderen’ (waar het in dit geval
om gaat), te herkennen en te onderkennen en deze in onze tijd de plaats te geven
die hen toekomt.
Nieuwetijdskinderen.
Nieuwetijdskinderen
hebben door de jaren heen veel namen toegeschreven gekregen. In esoterische
kringen worden namen gebruikt als ‘indigokinderen, sterrenkinderen,
kristalkinderen, zonnekinderen en lichtkinderen’. De hulpverlening die vandaag
de dag deze kinderen begeleidt, heeft het vaak over ‘ADHD’ kinderen en geven er
vaak ook medicijnen voor. Kennelijk mag een ‘druk’ kind tegenwoordig niet
helemaal zichzelf meer zijn, als het kind zich manifesteert op de manier zoals
hij of zij zich prettig voelt. Deze kinderen hebben het vaak moeilijk op deze
wereld. Ze hebben veelal begeleiding nodig die op een spirituele benadering
berust. Wanneer je deze ‘Nieuwetijdskinderen’ ontmoet en de kans krijgt met hen
in een diepere verbinding te komen, dan kan men er soms versteld van staan hoe
wijs deze kinderen vaak al op jonge leeftijd zijn. Het mooie hierachter is, dat
in essentie onze ‘Aarde’ bijzonder in zijn nopjes is met deze kinderen, omdat
zij het ‘licht’ op Aarde doen toenemen, het versterken en zij de mensheid
inspireren tot het juiste ‘inzicht’. Tevens zetten deze kinderen het onderwijs
op zijn kop, want ze willen eigenlijk alleen maar leren wat voor hen
persoonlijk een ‘verrijking’ is. In die zin draagt het onderwijs in het
algemeen niet toe tot een meer ‘spiritueel’ bewustzijn of inzicht. Het draagt
ook niet bij tot het ‘bewustzijn’ of de ontwikkeling, die behoort bij het
nieuwe Aquariustijdperk, dat zich ‘energetisch’ al aan het manifesteren is.
Sterker nog, het breekt zelfs veel mogelijkheden daartoe af. Veel van de immens
grote onderwijsinstellingen van tegenwoordig zijn gericht op ‘macht en
prestige’, wat beslist geen kenmerken zijn van zowel het huidige als het nieuwe
tijdperk. Daarentegen heeft het juist alles in zich om tot een bepaalde vorm
van ‘involutie’ te leiden, het bevredigt niemand, noch de docenten, noch de
leerlingen. Het geeft totale onvrede met het stelsel bij alle partijen.
Nieuwe
vormen van onderwijs.
De ‘kinderen
van de nieuwe tijd’ beantwoorden nu al heel sterk aan de reacties en de
impulsen van het nieuwe Aquariustijdperk. Op grond van hun ‘spiritualiteit’
zullen zij in de toekomst beter op het ‘geestelijke vlak’ kunnen communiceren,
dan eerder het geval was en methoden gaan beheersen om daarmee om te gaan. Vandaar
dat bij veel jeugd de interesse voor het onderwijs zoals dat momenteel gegeven
wordt, niet langer opgewekt kan worden. Zij zullen andere vormen van onderwijs
gaan zoeken en zullen uiteindelijk ook degenen zijn die nieuwe vormen van
onderwijs zullen ontdekken. Dan kan er eindelijk een ontwikkeling op gang komen
naar een vorm van onderwijs, dat weer te begrijpen is en een nuttig stelsel van
leren wordt. Een stelsel van meer ‘intuïtief’ begrijpen, een stelsel van meer
‘begrijpen en inzichtelijk maken’, in plaats van alleen maar te leren. De mens
zal in de toekomst meer willen ervaren, willen streven naar het ‘geheel’ en
niet slechts een ‘machine’ willen zijn, die alleen maar moet presteren. En
daarvoor zo hoog mogelijk moet presteren, om enkel en alleen via cijfers en
diploma’s de juiste waardering te kunnen krijgen. De mens zal in de toekomst
willen weten, ‘kennis en inzicht’ willen verkrijgen, maar niet gerelateerd aan
een uiteindelijk gewin. Maar meer aan een ‘totaal’ zijn in een ontwikkeling
naar boven. Naar deze maatstaven zal de maatschappij haar onderwijs in de
toekomst moeten leren in te richten. De komende jaren zullen veel vormen van
onderwijs onhoudbaar worden. Veel beantwoordt niet meer aan het wezen van de
mens. Het is slechts nuttig voor een aantal mensen die ervoor geschikt zijn,
maar niet meer voor de overgrote meerderheid van de jeugd. De jeugd die in de
komende tijd meer ‘intuïtief en spiritueel’ begaafd zal zijn, dan deze in het
verleden was, zal een onderwijsstelsel wensen dat meer ‘inspireert en meer op
het persoonlijke vlak uit zal dagen’.
Inspiratie: Par Lanto. Welkom thuis, Steve Rother. Het internet.
Inspiratie: Par Lanto. Welkom thuis, Steve Rother. Het internet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten