Het lege
graf en de herrijzenis van Christus.
Op de dag na
de kruisiging kwam op de eerste dag van de week, toen het nog donker was, Maria
uit Magdala bij het graf waar Jezus tijdelijk in neergelegd was. Ze zag dat de
steen van de opening van het graf was weggehaald. Ze liep snel terug naar Simon
Petrus en de andere leerling, waar Jezus erg op gesteld was en zei: ‘Ze hebben
de Heer uit het graf weggehaald en we weten niet waar ze hem nu neergelegd
hebben’. Simon Petrus en de leerling gingen met Maria nu op weg naar het graf.
Ze liepen snel, maar de leerling rende vooruit, sneller dan Simon Petrus en
kwam als eerste bij het graf. De leerling boog zich voorover en zag de linnen
doeken liggen, maar ging niet naar binnen. Even later kwam Simon Petrus bij het
graf en hij ging het graf wel in. Ook hij zag de linnen doeken en zag dat de
zweetdoek die Jezus gezicht bedekt had niet bij de andere doeken lag, maar
apart opgerold op een andere plek lag. Toen ging ook de leerling die het eerst
bij het graf gekomen was naar binnen en zag hetzelfde en geloofden van wat zij
zagen. Want ze hadden uit de Schrift nog niet begrepen, dat hij uit de dood herrijzen
moest. Toen gingen Simon Petrus en de leerling weer terug naar huis. Maria
bleef echter nog bij het graf en huilde. Huilend boog ze zicht naar het graf en
zag daar plotseling twee Engelen in witte kleren zitten, een bij het hoofdeind
en een bij het voeteneind van de plek waar het lichaam van Jezus gelegen had.
‘Waarom huil je, vroegen zij haar?’. Ze zei: ‘Ze hebben mijn Heer weggehaald en
ik weet niet waar ze hem neergelegd hebben’. Na deze woorden keek ze even om en
zag met betraande ogen iemand staan, maar zag niet dat het Jezus was. ‘Waarom
huil je vroeg Jezus, wie zoek je?’ Maria dacht even dat het de tuinman was en
zei al huilend: ‘Als u hem weggehaald hebt, vertel me dan waar u hem neergelegd
hebt, dan kan ik hem meenemen’. Jezus zei toen tegen haar: ‘Maria!’ Nu draaide
ze zich om en zei: ‘Rabboen!!’ (dat ‘meester’ betekent). ‘Houd me niet vast,
zei Jezus’. ‘Want ik ben nog niet opgestegen naar de Vader’. Ga naar mijn
broeders en zusters en zeg tegen hen: ‘dat ik nog opstijg naar mijn Vader, die
ook jullie Vader is, naar mijn God, die ook jullie God is’. Maria uit Magdala
ging nu opgelucht naar de anderen en zei tegen hen: ‘Ik heb de Heer gezien!’.
En ze vertelde alles wat Jezus tegen haar gezegd had. Aldus het Bijbelboek Johannes
20 : 1 – 18
Kwantumfysicus:
‘bewijs geleverd dat Jezus opstond uit de dood’.
Na uitvoerig
onderzoek van de beroemde ‘Lijkwade van Turijn’, waar Jezus na zijn sterven aan
het kruis in gewikkeld zou zijn geweest, zegt Dame Isabel Piczek een Hongaarse
kwantumfysicus en beeldend kunstenaar, dat ze hard wetenschappelijk bewijs
heeft ontdekt dat Jezus inderdaad opgestaan is uit de dood. De ‘Lijkwade van
Turijn’ is waarschijnlijk het meest bestudeerde artefact uit de geschiedenis.
Op het met bloedvlekken overdekte kleed bevindt zich een negatieve afdruk van
onvervormde voor- en achterkant van een naakte man, die ernstig mishandeld en
gekruisigd is, een oude Romeinse vorm van marteling en executie van
misdadigers. In 2004 raakte Piczek gefascineerd door het feit dat de afdruk op
het kleed niet vervormd is, een fysieke onmogelijkheid als het lichaam op een
steenachtige bodem gelegen heeft. Haar ontdekking wijzen sterk op de
mogelijkheid dat Jezus afbeelding als een ‘kwantum-hologram’ op het kleed is
geprojecteerd, terwijl zijn lichaam het proces van ‘wederopstanding’ onderging.
Het hele wederopstandingsproces is te vergelijken met de ‘Big Bang’ creatie van
het universum, toen er uit het niets ‘iets’ werd gecreëerd, aldus Piczek. Uit
wetenschappelijk onderzoek van de lijkwade blijkt een totaal ontbreken van de
zwaartekracht en het ontbreken van ‘entropie’ (verval). Kennelijk een proces
zonder ‘tijd en ruimte’. Het is totaal niet in overeenstemming met de ons
bekende natuurwetten. Piczek maakte als ‘proef’ een beeld van de man, die in
de lijkwade gelegen heeft, maar dan op een kwart van de ware grootte. Als dit
beeld van de zijkant wordt bekeken, dan lijkt het alsof de man midden in de
lucht zweeft, iets dat alle geaccepteerde natuurwetten trotseert. Het fenomeen
van deze afdruk brengt ons dan ook bij een echte ‘waarnemingshorizon’ (event
horizon), een wetenschappelijke term voor een punt waarop de bekende wetten van
de natuur drastisch veranderen. Volgens Piczek wijst de afdruk in het kleed
erop, dat deze in een oneindig klein deel van een seconde is gecreëerd, bij een
toestand van afwezigheid van de effecten van de zwaartekracht.
Waarnemingshorizons.
De
wetenschapper verklaart de gecompliceerde natuurkunde die achter de afdruk op
de lijkwade schuilt op de volgende wijze. Toen in het graf van Christus de
kwantum-tijd tot het absolute nulpunt in één viel, ofwel: toen de tijd stopte,
bewogen de twee ‘waarnemingshorizons’ (waardoor de gebeurtenissen zowel van
bovenaf als van onderaf, precies op het moment dat de tijd op het nulpunt kwam
stopte), zich door het lichaam heen en kwamen oneindig dicht bij elkaar
waardoor ze elkaar ophieven. Hierdoor werd er een afdruk van het lichaam aan
beide zijden van de lijkwade gemaakt. In de algemene relativiteitstheorie
markeert de ‘waarnemingshorizon’ de grens tussen tijd en ruimte. Meestal wordt
hier het gebied rondom de ‘zwarte gaten’ in het universum mee aangeduid. Voorbij
de grens van deze ‘waarnemingshorizon’ kan geen enkele gebeurtenis een buiten
een ‘zwart gat’ staande waarnemer bereiken. Zelfs ‘licht’ kan hier niet uit
ontsnappen. Alles dat vanaf het gezichtspunt van de waarnemer de grens van deze
waarnemingshorizon passeert, lijkt dan ook te ‘bevriezen’. Als men zou proberen
om een object dat deze waarnemingshorizon nadert, ten opzichte van de waarnemer
stationair te houden, dan zou daar een steeds grotere en uiteindelijk een
‘oneindig’ grotere hoeveelheid energie voor nodig zijn, naarmate dit object de
grens van de waarnemingshorizon nadert. Volgens de bekende ‘karakteristieken’
van waarnemingshorizons, moet het dode lichaam haar afdruk op de beide
oppervlakten van de twee waarnemingshorizons hebben achtergelaten, op het
moment dat de beide horizons elkaar raakten en ‘explodeerden’ en de tijd
stopte. Dit verklaart waarom de afdruk een dode man laat zien en niet het
‘herrezen’ lichaam. En verklaart eveneens waarom de afdruk negatief is. Het
ging van een ‘positieve afdruk naar een negatieve’ afdruk van het lichaam.
Ongeveer zoals bij een ouderwetse fotocamera. Zo kwam de afdruk op de beide
zijden van het kleed terecht.
Driedimensionaal
hologram.
Als Piczek’s
bevindingen door andere wetenschappelijke onderzoeken bevestigd zouden worden,
dan zullen haar ontdekkingen een geheel nieuw licht werpen op de
‘singulariteit’, die volgens wetenschappers aan de basis heeft gestaan van de
creatie van het universum. Piczek’s ontdekkingen, alsmede die van andere
wetenschappers, die de lijkwade van Turijn bestudeerd hebben, werden destijds
besproken in de documentaire ‘The Fabric of Time’ (het Weefsel van de Tijd). In
dezelfde documentaire werd destijds eveneens een driedimensionaal en anatomisch
correct hologram van een gekruisigde man
gepresenteerd en waren de resultaten overeenkomstig met die van Piczek op een
eerder moment. Een team van Nederlandse wetenschappers, dat onder leiding van
Dr. Petrus Soons onafhankelijk van Piczek de lijkwade onderzocht, gebruikte
lasertechnologie om de tweedimensionale afdrukken op de lijkwade om te zetten
in driedimensionale weergaven. De resultaten hiervan waren op zijn zachts
gezegd opmerkelijk en waren niet in strijd met eerdere onderzoeken. Een van de
ontdekkingen die het Nederlandse team toen tevens deed, was dat er twee
geldstukken op Jezus ogen waren gelegd. Dit bleken zogenaamde
‘weduwenpenningen’ te zijn, die in het jaar 29 na Chr. werden gedrukt tijdens
de heerschappij van Tiberius. Door hun zeer beperkte waarde werden deze muntjes
alleen in het toenmalige Israël gebruikt. Op de voorkant van de munten staat
een afbeelding van Pontius Pilatus en op de achterkant een afbeelding van een
staf. Het is deze staf dat afgebeeld staat op de lijkwade. Het was in die tijd
overigens heel gewoon dat er munten op de oogleden van de dode werd gelegd. De
vraag die wetenschappers nog altijd bezig houdt is: ‘wat voor soort energie
verantwoordelijk is geweest voor deze buitengewone afdruk in de lijkwade?’. Vast
staat dat het een Joodse gekruisigde man betreft. De bloedsporen en de
afdrukken in de lijkwade zijn echt. Maar het lijkt conform de bevindingen van
Piczek, alsof er inderdaad door een plotseling optredende ‘energie uitbarsting’
een soort verbranding in ‘milliseconden van tijd’ heeft plaatsgevonden. En deze
korte energie puls heeft voor een gedetailleerde afdruk van het lichaam gezorgd
in de lijkwade.
Onweerlegbare
bewijzen over Jezus opstanding.
Maar
afgezien van de zeer bijzondere afdruk van het lichaam van Jezus op de
lijkwade, zijn de wetenschappers er inmiddels ook van overtuigd, dat de afdruk
niet geheel los te zien is van de in de Bijbel beschreven ‘herrijzenis’ van
Jezus. Daarvoor zette de befaamde Britse Prof. Mc Dowell alle onweerlegbare
bewijzen op een rijtje en ontkrachtte tevens op eenvoudige wijze de vele
theorieën, waarmee tegenstanders van de herrijzenis van Jezus proberen aan te
tonen dat deze ‘opstanding’ slechts een fabel was. Een belangrijk gegeven is,
dat er niet alleen een groot aantal getuigen waren geweest van Jezus ‘opstanding’
na zijn dood, maar ook een totaal gebrek aan tegengetuigen onder de vele ‘vijanden’
van Jezus in die tijd. Een bewering dat een controversieel persoon als Jezus
weer levend geworden was, zou onmiddellijk door de Romeinen weerlegd zijn
geweest door het dode lichaam als bewijs te overhandigen, doch dat konden zij
niet. Rond de berechting, kruisiging, begrafenis en de permanente bewaking van
Jezus graf, werden zoveel voorzorgsmaatregelen genomen, dat het moeilijk wordt
vol te houden dat hij niet uit de dood is opgestaan. Ten eerste werd het graf
van Jezus officieel door de Romeinen verzegeld. Op het breken van zo’n zegel stond
een extreem zware straf. Ten tweede predikten de discipelen het nieuws van de
opstanding van Jezus aangezien zij daarvan zelf getuigen waren geweest. Als ze
een fabeltje hadden verteld, dan waren ze al na een dag door de mand gevallen. Bovendien
kon nadien iedereen getuigen van het lege graf. Ten derde moet de steen die
voor Jezus graf was gerold ongeveer 2000 kg hebben gewogen. Het is zeer
onwaarschijnlijk dat de discipelen de steen zelf hebben weggerold, zonder dat
de bewakers van het graf dat gemerkt zouden hebben. Dat de bewakers of gevlucht
of in slaap waren gevallen, was uiterst onwaarschijnlijk vanwege de extreem
zware straf die daar op volgde. Ten vierde was dat het de discipelen bij het
lege graf direct opgevallen, dat het doodskleed waar Jezus in begraven was
geweest onaangetast in het graf lag en de zweetdoek van het hoofd op een andere
plek gelegd was. Ten vijfde verscheen Jezus diverse malen aan soms een paar,
maar soms ook aan een groot aantal getuigen. In één geval zelfs aan meer dan
500 mensen tegelijk. Des te meer getuigen, hoe betrouwbaarder een verhaal. Bovendien
kon iedereen bij deze honderden mensen zelf vragen wat zij gezien hadden. De
bewering van sommigen dat Jezus alleen aan een beperkt aantal volgelingen
verschenen was, snijdt daarom ook geen ‘hout’, wel dat de vele honderden die
hem na zijn wederopstanding aanschouwden mogelijk terstond volgeling van hem
werden. Mede op grond van al deze zaken en de vele wetenschappelijke onderzoeken
die inmiddels verricht zijn concluderen veel wetenschappers, waaronder ook
Prof. Thomas Arnold van de Universiteit van Oxford, dat de geschiedenis geen
beter feit vermeld dan de herrijzenis van Christus. Brooke F. Westcott, een
Britse wetenschapper, verklaarde eveneens dat aan de hand van het vele bewijs
het niet teveel gezegd is, dat er in de kerkgeschiedenis geen gebeurtenis te
vinden is, dat beter en uitgebreider ondersteund wordt dan de opstanding van
Christus.
Esoterisch
gezien is men er volledig van overtuigd dat de ‘Lijkwade van Turijn’ volstrekt
authentiek is. Ook zijn opstanding wordt als feitelijk beschouwd.
Uit het
Evangelie van Lucas.
Maar op de
eerste dag van de week gingen ze bij het ochtendgloren naar het graf met de geurige
olie die ze bereid hadden. Bij het graf aangekomen, zagen ze echter dat de
steen voor het graf was weggerold. En toen ze naar binnen gingen, vonden ze het
lichaam van Jezus niet. Hierdoor raakten ze helemaal van streek. Plotseling
stonden er twee mannen in stralende gewaden bij hen in het graf. Ze werden door
schrik bevangen en sloegen de handen voor de ogen. De mannen zeiden tegen hen: ‘waarom
zoekt u de levende onder de doden?’. Hij is hier niet, hij is uit de dood
opgewekt. Herinner u wat hij u gezegd heeft toen hij nog in Galilea was: ‘de
Mensenzoon moest worden uitgeleverd aan zondaars en moest gekruisigd worden en
op de derde dag weer opstaan’. Toen herinnerden zij zich zijn woorden weer.
Inspiratie: Internet. Share Nederland.
Inspiratie: Internet. Share Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten