Wijze woorden van de Paus.
(Zodra de
mogelijkheid zich voor doet om nader op Atlantis in te gaan, zullen er
tijdelijk even andere onderwerpen worden aangesneden.)
Zijn zorgen omtrent armoede en onrecht.
Paus
Franciscus: ‘Hoe kan het geen nieuws zijn als een dakloze sterft van de kou,
maar dat het wel nieuws is als de aandelenmarkt twee punten naar beneden gaat?’
Kritische
blik op de Wereld.
Precies een
jaar geleden publiceerde paus Franciscus een Apostolische Vermaning, getiteld:
Evangelii Goudium, ofwel ‘de Vreugde van het Evangelie’. De verklaring
bekritiseerde het huidige mondiale economische systeem. Hij riep de
wereldleiders op om tegen armoede en onrecht in actie te komen en riep de
rijken op om hun rijkdom met de armen te delen. Het is niet mijn taak om een
gedetailleerde en volledige analyse van de hedendaagse werkelijkheid te geven
zei de Paus. Maar ik vermaan alle gemeenschappen tot een ‘voortdurend waakzame
kritische blik op de tekenen van de tijd’. De Paus verklaarde: ‘De mensheid
staat in onze tijd op een keerpunt in haar geschiedenis, zoals we kunnen zien
aan de vorderingen die op zo veel terreinen zijn gemaakt’. We kunnen de stappen
die gezet zijn om het welzijn van mensen te verbeteren op gebieden als
‘gezondheidszorg, onderwijs en communicatie’, slechts prijzen. Tegelijkertijd moeten
we niet vergeten, dat dagelijks de meerderheid van de mensheid ternauwernood
overleeft, vaak met verpletterende gevolgen. De veranderingen in onze tijd zijn
in gang gezet door de enorme ‘kwalitatieve, kwantitatieve, snelle en zich
opeenstapelende vorderingen in technologie en wetenschap’. Alsook hun directe
toepassing hiervan in de ‘natuur en in het leven van alle dag’. We leven in een
tijd van kennis en informatie, wat vaak tot nieuwe en anonieme vormen van
‘macht’ heeft geleid. Zoals het gebod ‘Gij zult niet doden’, een duidelijke
grens stelt om de waarde van het menselijk leven te waarborgen en te
eerbiedigen. Moeten we tegenwoordig ook ‘Gij zult niet’, zeggen tegen een
economisch systeem van ‘buitensluiting, van verdeeldheid en van
ongelijkwaardigheid’. Zo een economisch systeem is destructief. Zoals de aanhef
vermeld: ‘Hoe kan het geen nieuws zijn als een dakloze sterft van de kou, maar
dat het wel groot nieuws is als de aandelenmarkt twee punten daalt’. Dat is
puur een kwestie van buitensluiting. Kunnen we werkeloos blijven toezien
wanneer voedsel weggegooid wordt, terwijl elders mensen van de honger omkomen?
Dit is een zaak van ongelijkwaardigheid! Vandaag valt alles onder de wetten van
‘concurrentie en het overleven van de sterkste’, terwijl de machthebbers teren
op de machtelozen. Met als gevolg, dat massa’s mensen zich buitengesloten en
gemarginaliseerd voelen: ‘zonder werk, zonder kansen en zonder enige vorm van uitzicht
of ontsnapping hieraan’.
Het verschil
tussen arm en rijk neemt schrikbarend toe.
Niettemin
blijven sommigen de achterhaalde theorie verdedigen, dat rijkdom van de rijken
vanzelf naar beneden door druppelt. Ervan uitgaande dat economische groei in
een ‘Vrije markt’, onvermijdelijk uitmondt in grotere rechtvaardigheid in de
wereld en mogelijkheden voor iedereen. Deze mening die nooit door de feiten
bevestigd is, drukt een wreed en naïef vertrouwen uit in de zogenaamde goedheid
van hen die economische macht uitoefenen. En in de heilig verklaarde werking
van het heersende economische systeem. Intussen wachten degenen die
buitengesloten zijn nog steeds verder op de belofte van betere tijden. Terwijl
de inkomsten van een rijke minderheid buitensporig groeien, groeit ook de kloof
die de meerderheid van de welvaart scheidt die door deze kleine minderheid
genoten wordt. Deze onmiskenbare onbalans is het gevolg van ideologieën, die de
absolute autonomie van de vrije markt en de financiële speculatie verdedigen.
Daarbij komt dan ook nog de wijdverbreide corrumpering, corruptie en
egoïstische belastingontduiking, die wereldwijde afmetingen hebben aangenomen.
De dorst naar macht en bezit kent geen grenzen. In dit systeem, dat de neiging
heeft alles te verslinden wat winstgroei in de weg staat, staat alles wat
kwetsbaar is zoals het milieu, machteloos tegenover de belangen van een
‘verheerlijkte’ markt. Een markt die blijkbaar de enige regel geworden is. De
paus verklaarde: ‘Ik moedig financiële deskundigen en politieke leiders aan’,
om over de woorden van een van de wijzen uit de oudheid na te denken. ‘Wie zijn
rijkdom niet met de armen deelt, steelt van hen en ontneemt hun hun
levensonderhoud. Onze bezittingen zijn niet ons eigendom, maar dat van hen’.
Solidair met
iedereen.
Financiële
hervormingen die zich richt op zulke ethische overwegingen, vereist een
krachtdadig andere aanpak van de kant van politieke leiders. De paus dringt er
bij hen op aan, deze uitdaging vastberaden op te pakken en met uiteraard de
blik op de toekomst gericht. Zonder daarbij de bijzonderheden van ieder
speciaal geval uit het oog te verliezen. Geld moet dienen en niet heersen! De
paus houdt van iedereen, rijk en arm, maar uit naam van Christus is hij
verplicht allen te herinneren. Dat de rijken de armen moeten helpen, moeten
respecteren en vooruit moeten helpen. De paus vermaant de verantwoordelijke
personen en instellingen, tot royale solidariteit en tot een terugkeer van het
financieel economische stelsel, naar een stelsel met een meer ethische
benadering ervan die de mensen ook steun verleent. In een toespraak bij de
viering van de ‘Wereldvrede dag van de katholieke kerk, stelde paus Franciscus
vorig jaar: ‘Hoe gebruiken wij de hulpbronnen van de Aarde? Hedendaagse
samenlevingen moeten nadenken over de hiërarchie van prioriteiten waarop de
productie gericht is. Het is waarlijk een dringende plicht om de hulpbronnen
van de Aarde zodanig te gebruiken dat we allen vrij kunnen zijn van honger’.
Aldus de paus.
Bron:
sfgate.com. huffingtonpost.com
Tot slot.
Eenheid en
synthese.
De mensheid
gaat het Tijdperk van Aquarius binnen. Het nieuwe tijdperk en zijn energieën,
kan alleen in groepsverband geleefd en ervaren worden. De voornaamste
hoedanigheid van Aquarius is ook Synthese. De samenvoegende en vermengende
kosmische stralen van Synthese, zullen zich aan het leven van allen op gaan dringen,
totdat geleidelijk de hogere alchemie zijn weldadig doel bereikt en het
mensenras Eén wordt. Zo zal het ook uiteindelijk gaan worden. Zo zal de mensheid
de waarheid leren kennen dat Eenheid kracht is, de wezenlijke aard van ons
Wezen, het doel waar uiteindelijk alle mensen naar streven. En waar alle
activiteiten van de mens uitdrukking aan trachten te geven. Een eerste
noodzakelijke stap is het besef dat de mensheid Eén is en dat haar noden overal
dezelfde zijn, hoe verschillend en ogenschijnlijk strijdig ook de uiterlijke
vormen mogen zijn. De enorme verschillen in levensstandaard tussen rijke en
arme landen drijven de spot met deze wezenlijke Eenheid en dragen de kiemen van
oorlog in zich. Het antwoord is daarom eenvoudig: ‘De invoering van het
beginsel van alles met elkaar samen te willen delen, biedt de oplossing voor de
verdeeldheid in de wereld’. Niets minder zal voldoen. Samendelen is een
goddelijk principe en moet eens tot uitdrukking komen. Door met elkaar samen te
gaan delen, erken je als het ware God in je naaste, in je ‘broeder en in je
zuster’. Het is de aard van goddelijkheid. Door ‘vrijheid en rechtvaardigheid’
tot stand te brengen door middel van alles met elkaar te willen delen, zullen
we geestelijk de juiste ‘politieke, economische en religieuze’ structuren kunnen
bouwen. Miljoenen mensen voelen al dat de mensheid alleen kan overleven door
samen te werken voor het welzijn van allen. Dit nieuwe en wijzere denkbeeld
ontwaakt geleidelijk overal in de mensheid en toont de weg naar toekomstige
‘vrede en harmonie’. Langzaam aan komt men overal ter wereld in opstand tegen
dictatuur en onrechtvaardigheid en eist men vrijheid en democratie. Dit
ontwaken, kan niet gestopt of afgewend worden want hier liggen de
uitgangspunten van ‘Synthese, Samensmelting en Samenvoeging’ aan ten grondslag.
Wanneer mensen en in het bijzonder de politieke leiders zich hier bewust van
worden, zullen ze hun verlangen naar vergelding opgeven en de weg naar ‘vrede,
vrijheid en rechtvaardigheid’ met enthousiasme in willen slaan. Om uiteindelijk
een betere toekomst voor iedereen en overal ter wereld te willen bouwen.
Bron: ‘de
leer van Benjamin Creme’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten