Eenheid, vrede en mededogen.
Uit
toespraken die de Paus en de Dalai Lama onlangs voor de VN en het Amerikaanse
Congres hielden:
‘Het
gezamenlijke huis van alle mannen en vrouwen moet gebouwd blijven worden op een
juist begrip van universele broederschap. Alsook op respect voor de
onschendbaarheid van elk menselijk wezen, van iedere man en vrouw, van de
armen, de ouderen en de kinderen. Evenals de zieken, de ongeborenen, de
werklozen, de verworpenen en al degenen die als vervangbaar worden gezien omdat
ze slechts als nummer worden beschouwd. Dit gezamenlijke huis van alle mannen
en vrouwen moet ook gebouwd worden op het begrip van een zekere
onschendbaarheid van de natuur. Een dergelijk begrip en respect roepen op tot
een hogere mate van wijsheid, die transcendentie en zelf- transcendentie
accepteert, die de totstandkoming van een almachtige elite afwijst. En erkent
dat de volle betekenis van het individuele en collectieve bestaan gevonden
wordt in onzelfzuchtige dienstbaarheid aan anderen, alsmede in het verstandige
en respectvolle gebruik van de schepping voor het algemeen welzijn. Tegelijkertijd
moeten politici en regeringsleiders alles doen om ervoor te zorgen, dat allen
kunnen beschikken over wat spiritueel en materieel nodig is om in waardigheid
te leven en een gezin te kunnen onderhouden als de kern van sociale
ontwikkeling. In praktische termen heeft dit absolute minimum drie namen:
‘onderdak, arbeid en natie’. Alsook een spirituele naam: ‘spirituele vrijheid’,
met inbegrip van godsdienstvrijheid, het recht op onderwijs en alle andere
burgerrechten. Als de politiek waarlijk ten dienste staat van de mens, kan zij
geen slaaf zijn van de economie en de financiële wereld. Politiek is immers een
uitdrukking van onze dwingende behoefte om te leven als één, teneinde in
eenheid het grootste gezamenlijke goed te bouwen dat er is: ‘een gemeenschap
die particuliere belangen opoffert om in rechtvaardigheid en vrede haar
goederen, belangen en sociale leven met elkaar wil delen’.
Conflicten
voorkomen.
Maar als we
waarlijk integrale ontwikkeling voor alle mensen willen nastreven, dan moeten
we ons onvermoeibaar inzetten om oorlogen en conflicten tussen landen en
volkeren zien te voorkomen. Hiertoe is het noodzakelijk om de onbetwiste regel
der wet te garanderen en voortdurend te zoeken naar ‘onderhandeling,
bemiddeling en arbitrage’, zoals voorgeschreven door het Handvest der Verenigde
Naties, dat waarlijk een fundamentele juridische norm vertegenwoordigt. De
inleiding vooraf en het eerste artikel van het Handvest beschrijven de
fundamenten van het internationaal juridische raamwerk: ‘vrede, de vreedzame
oplossing van geschillen en de ontwikkeling van vriendschappelijke banden
tussen de naties’. De aanhoudende handel in wapens, met name
massavernietigingswapens, zoals atoomwapens, gaat regelrecht in tegen
dergelijke uitgangspunten en ontkent ze in feite. Ethiek en recht die gebaseerd
zijn op wederzijdse vernietiging en mogelijke vernietiging van de hele
mensheid, zijn in tegenspraak mét en ook een belediging ván het gehele raamwerk
van de VN. Er moet dringend gewerkt worden aan een wereld zonder atoomwapens,
door volledige naleving van het ‘non-proliferatieverdrag’ naar de letter en de
geest, met als doel een volledig verbod op al deze wapens. Oorlogen in het
Midden Oosten hebben inmiddels geleid tot een vluchtelingencrisis van een omvang,
die we sinds de Tweede Wereldoorlog niet meer gezien hebben. Dit stelt ons voor
grote uitdagingen en veel moeilijke beslissingen. Ook in Amerika reizen
duizenden mensen noordwaarts op zoek naar een beter bestaan voor zichzelf en
hun dierbaren, allen op zoek naar betere kansen. Is dit niet wat wij ook voor
onze eigen kinderen wensen? We moeten ons niet laten afschrikken door hun
aantallen, maar hen zien als mensen, hun gezichten zien en hun verhalen
aanhoren. En proberen zo goed mogelijk op hun situatie te reageren. Te reageren
op een manier die altijd humaan, rechtvaardig en broederlijk is. We moeten
voorkomen dat we in de verleiding komen om alles wat problematisch is, van ons
af te werpen. Laten we ons de ‘Gulden Regel’ herinneren: ‘Alle dingen dan, die
gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo’ (Mattheῡs 7:12).
Een
rechtvaardiger verdeling.
Armoede in
de wereld is een grof schandaal. In een wereld met zoveel rijkdom (10 % van de
wereldbevolking heeft 80 % van alle rijkdom in handen) en zoveel hulpbronnen om
iedereen te voeden, is het onbegrijpelijk dat er zo velen in armoede moeten leven
en honger moeten lijden. Waarbij er ook zoveel kinderen zijn die verstoken
blijven van onderwijs, waardoor zij niet of nauwelijks een toekomst voor
zichzelf kunnen garanderen. We moeten met zijn allen bedenken of we met elkaar niet
iets armer zouden willen worden, zodat daadwerkelijk iedereen op de wereld aan
zijn trekken zou kunnen komen. De Paus stelt: ‘Ik vraag een ieder van u,
ongeacht uw positie, om voor elkaar te zorgen’. Sta elkaar na, respecteer
elkaar en belichaam zodoende met elkaar het ideaal van een verenigde menselijke
familie. Een familie die binnen de huidige organisaties en structuren, in
harmonie met elkaar leeft. Een familie die niet alléén werkt voor Vrede, maar
ook in ‘Vrede en Rechtvaardigheid’ met elkaar samenleeft. Om zodoende te
streven naar een wereldwijde harmonieuze en rechtvaardiger samenleving.
De Dalai
Lama.
Mijn droom
is, dat de 21 ste eeuw zal leiden tot een betere en vreedzamere wereld. Een
wereld die meer mededogen kent op basis van de ‘Eenheid van de mensheid’. Veel
van de problemen waar we voor staan, hebben we aan onszelf te danken. Hoe komt
dat? Omdat we te veel aandacht schenken aan ondergeschikte verschillen tussen
elkaar. We benadrukken verschil van nationaliteit, kleur en geloof en of we
rijk zijn of arm. We negeren het feit dat we in wezen allemaal mensen zijn, die
allen gelukkig willen leven. En daarom zouden we elkaar gewoon moeten helpen.
Als landen in het verleden oorlog voerden, deden ze dat voor hun overwinningen
de vernietiging van hun vijand. Deze houding is achterhaald omdat we inmiddels
zo van elkaar afhankelijk zijn geworden. Door onze nabuur te verslaan, verslaan
we onszelf. In onze steeds mondialer wordende wereld, worden klimaatverandering
en de wereldeconomie niet door nationale grenzen meer tegengehouden, zij raken
ons allemaal. Moslimvrienden hebben mij verteld dat, wanneer je bloed vergiet,
je niet langer een waarachtige moslim meer bent. Maar dat moslims ertoe
verplicht zijn alle schepselen van Allah te respecteren. Zij vertelden mij ook,
dat het woord ‘jihad’ totaal verkeert begrepen wordt. Dit heeft niets te maken
met strijd tegen andere mensen, maar een innerlijke strijd tegen onze eigen verwarrende
emoties. Verreweg het grootste gevaar dat de mensheid bedreigt, of zelfs al het
leven op onze planeet, is de nucleaire dreiging die nog steeds boven ons hoofd
blijft hangen. De Dalai lama stelt: ‘Ik hoef hier niet al te veel over uit te
weiden, maar ik wil een oproep doen aan alle leiders van kernmachten, die
letterlijk de toekomst van de wereld in hun handen hebben en aan al degenen die
deze verschrikkelijk wapens blijven maken: hun verstand te gebruiken en een
begin te maken met de ontmanteling en vernietiging van al deze kernwapens’. We
weten dat er in het geval van een kernoorlog geen overwinnaars zullen zijn,
omdat er geen overlevenden meer zullen zijn!! Eenvoudig weg, omdat de wapens
zodanig krachtig zijn geworden, dat dit desastreuze gevolgen zal hebben voor het
voortbestaan van de planeet op zich. Is het niet beangstigend om bij zulke
inhumane en harteloze vernietiging stil te staan? Is het niet logisch dat we de
oorzaak van onze eigen vernietiging weg zullen moeten nemen wanneer we dit ons terdege
realiseren? Mede omdat we, zolang de tijd ons nog gegund is, de middelen hebben
om dat te doen? Al degenen die nu leven dienen rekening te houden met
toekomstige generaties. Een schoon milieu en een leefbare wereld is een
mensenrecht als elk ander. De Lama stelt: ‘op dit punt vind ik, als
boeddhistische monnik, het geloof in Karma bijzonder nuttig in ons dagelijks
leven’. Wanneer je eenmaal gelooft in het verband tussen beweegreden en het
gevolg ervan, word je je meer bewust van de gevolgen, die je eigen daden hebben
voor jezelf en je medemens. Door het aankweken van ‘altruïsme, liefde en
mededogen’, alsook door eliminatie van ‘boosheid, egoïsme en hebzucht’, schept
men niet alleen een betere wereld voor elkaar maar ook een beter karma voor
jezelf.
Allen
gelijk.
Voor sommigen
komt dit wellicht naïef over, maar ik wil hen eraan herinneren dat we in wezen
allemaal dezelfde mensen zijn, waar men ook vandaan komt. We zijn allemaal op
zoek naar geluk en proberen lijden te vermijden. We hebben dezelfde
fundamentele rechten, behoeften en zorgen. Bovendien willen wij als mens de
vrijheid en het recht hebben, om onze eigen bestemming als individu te bepalen.
Dat is de aard van de mens. De grote veranderingen die overal in de wereld
plaatsvinden, van Oost-Europa tot Afrika, is hier een duidelijke aanwijzing
van. Tegelijkertijd zijn de problemen waar we vandaag voor staan, gewelddadige
conflicten, verwoesting van de natuur, armoede, honger, etc., voornamelijk door
de mens gecreëerd. Ze kunnen worden opgelost, maar alleen door inspanning en
begrip van de mens zelf en de ontwikkeling van een alom besef van ‘broeder- en
zusterschap’. Hiertoe moeten we een universele verantwoordelijkheid cultiveren
voor elkaar en voor de planeet die we delen. Dit op basis van een goed hart en
gewaar zijn. De onderlinge afhankelijkheid van onze wereld neemt steeds verder
toe, maar ik vraag me af of we echt begrijpen, dat onze onderling afhankelijke
menselijke gemeenschap gebaseerd moet zijn op mededogen. Een mededogen voor wat
betreft de keuze van onze doelen, de middelen voor samenwerking en in ons
streven om die doelen te bereiken? De ontzag wekkende macht die economische
instellingen in onze samenleving hebben verworven en de beangstigende gevolgen
die armoede blijft hebben, zouden ons allen ertoe moeten bewegen te zoeken naar
oplossingen. Oplossingen en manieren waarop onze economie op basis van
mededogen getransformeerd kan worden. Deze vorm van mededogen bekrachtigt de
beginselen van waardigheid en rechtvaardigheid voor allen en ze worden
belichaamd in de ‘Universele Verklaring van de Rechten van de Mens’. Naarmate
de tijd verstrijkt wordt de waarheid krachtiger, terwijl de macht van het wapen
afneemt. Een wereld van meer mededogen is in het belang van alle wezens met
gevoel en zelfs het milieu zal er baat bij hebben. Het universele mededogen,
onbevooroordeeld mededogen dat we zelfs onze vijand kunnen betonen, is binnen
het bereik van ons allemaal. We komen uiteindelijk allemaal van onze moeders.
We hebben allen een diepgaande ervaring van genegenheid, zelfs degenen die nu
worden aangeduid als ‘terroristen’. In de grote bijeenkomst waarin we nu met
zijn allen vertegenwoordigt zijn, wil ik als Dalai Lama graag herhalen dat ik
ook slechts één mens ben. We zijn allemaal gelijk en onze toekomst is
afhankelijk van anderen. Elke dag draag ik mijn lichaam, stem en denken op aan
het welzijn van alle moederwezens met gevoel. Ik zeg mijn favoriete gebed op:
Zolang de
ruimte zal bestaan;
En zolang er
levende wezens zijn;
Moge ook ik
ertoe bijdragen;
De ellende
in de wereld te verdrijven.
Liefde en
mededogen
De reden
waarom liefde en mededogen het grootste geluk brengen is uiteindelijk, omdat
onze aard deze boven al het andere koestert. De behoefte aan liefde vormt de
basis van het menselijk bestaan. Ze komt voort uit de diepgaande onderlinge
afhankelijkheid die we allemaal met elkaar delen. Onderlinge afhankelijkheid is
een fundamentele natuurwet, waaraan niemand en geen volk ter wereld aan ontkomt.
Bron: Share
Nederland; Benjamin Creme
Geen opmerkingen:
Een reactie posten