De wereldleraar Deel 2
Wat
voorafging.
De
Wereldleraar.
In elke
nieuwe tijd ontvangt de mensheid nieuwe leringen voor een toepasselijke reactie
op de energieën van die periode. Onder cyclische wetmatigheid komt aan het
begin of het einde van elk tijdperk een leraar naar voren in de wereld, ofwel
een Wereldleraar die de mensheid zal leiden naar een betere beschaving.
Historisch kennen we deze Wereldleraren bij naam als: ‘Hercules, Hermes, Rama,
Mithras, Vyasa, Confucius, Zarathustra, Krishna, Shankaracarya, de Boeddha, de
Christus en Mohammed. Ook dit tijdperk krijgt zijn eigen leraar, die nu al in
de wereld is en gereed staat om Zichzelf openlijk bekend te maken. Deze leraren
komen allemaal uit hetzelfde geestelijke centrum van de planeet, ofwel de
esoterische of Geestelijke Hiërarchie van de wereld. De oudere leden van deze
Geestelijke Hiërarchie zijn mensen zoals wij, maar die ons voorgegaan zijn in
de evolutie. Die zichzelf hebben vervolmaakt en hun energieën en hun ideeën
vormen de stimulans achter onze eigen ontwikkeling. Zij zijn bij hun discipelen
bekend als de ‘Meesters van Wijsheid en de Heren van Mededogen’. Gedurende
talloze duizenden jaren hebben zij zich, meestal vanuit hogere dimensionale
niveaus, zich opgehouden in de afgelegen berg- en woestijnstreken van de
wereld. Vanuit hun verblijfplaatsen hebben zij duizenden jaren lang goedgunstig
toegezien op de evolutie van de mensheid. Onze evolutie, vanaf de vroeg
‘dierlijke mens’ tot aan ons huidige punt van ontwikkeling, verloopt doormiddel
van uitbreiding van bewustzijn. Deze groei van bewustzijn wordt tot stand
gebracht onder leiding en door stimulans van de ‘Meesters van Wijsheid’. Veel
van het werk van de Meesters wordt uitgevoerd door hun discipelen, zowel mannen
als vrouwen in de wereld. Alle religies verwachten de komst van een leraar.
Christenen verwachten de terugkeer van de Christus, moslims wachten op de Imam
Mahdi of de Messias, afhankelijk van hun denominatie. Hindoes verwachten de
terugkeer van Krishna en de joden de Messias. Zo ook verwachten de boeddhisten
Maitreya Boeddha. Nu keert de Wereldleraar terug voor alle groepen, religieus
of niet. De Wereldleraar zoals Gautema Boeddha en de Bijbelse Paulus ook al
voorspelden, is gelijk aan de Engelen en aan mensen. De Wereldleraar en vele
‘Meesters van Wijsheid’ met hem, hebben duizenden jaren in de Himalaya geleefd
in afwachting van het kosmische tijdstip, waarop zij in de wereld terug kunnen
keren. De tijd is nu niet ver weg meer dat zij zich volledig bekend zullen
maken.
Overwinnen
van de angst voor verandering.
Velen
wachten op de lang verwachte Wereldleraar in de groeiende overtuiging, dat Hij
de problemen op kan lossen die velen zo onontwarbaar vinden. Zij voelen aan dat
zij op Zijn oordeel en ervaring kunnen vertrouwen. Dat is ook absoluut waar en
kan niet worden betwist. Hij is waarachtig een wijs raadsman en de mensen
kunnen ook in het volste vertrouwen naar Zijn raad gaan luisteren. Maar de
Geestelijke Wet beperkt de mate waarin de verwachte Wereldleraar zich kan
mengen in menselijke aangelegenheden. De mens zou moeten weten dat de Geestelijke
Wet het gebruik van dwang verbiedt, de ‘Vrije Wil’ van de mens mag per
definitie niet geschonden worden. Zodoende moet de mens de besluiten voor
verandering zelf nemen. De Leraar zegt zelf: ‘Ik ben slechts de Architect van
het Plan. De mens zelf is de bereidwillige bouwer van de ‘Tempel van Waarheid’.
Wanneer de mensen Hem zien, zal de Wereldleraar de weg van ‘Vrede en Liefde’
onderwijzen. Alleen door toepassing van ‘Rechtvaardigheid en Samendelen’ zullen
die gekend worden. In deze eenvoudige bewoordingen, geeft Hij de oplossing voor
het dilemma waar de mensheid nu voor staat. De mens ervaart nu dagelijks dat de
huidige structuren aan het afbrokkelen zijn. Men begrijpt blijkbaar niet volledig
dat misdaad ‘te midden van overvloed’ welig kan tieren en voor iedereen een
gevaar kan vormen. Men begrijpt blijkbaar ook niet dat ‘te midden van
overvloed’, niet alle mensen gelukkig kunnen zijn. Daardoor ziet men kennelijk
niet dat ‘Angst’ de mensheid blijft beheersen en velen geen hoop meer kunnen
hebben. Juist behoedzaamheid en ‘Angst voor Verandering’, hinderen de
werkelijkheidszin van degenen die het beleid bepalen en blijft men worstelen
met versleten en afbrokkelende systemen en structuren. De werkelijke en
dringende problemen ontgaan de mens blijkbaar en drijft hen dichter naar de
afgrond. Angst doordringt elke handeling en gedachte van de mens, dit alleen al
maakt verandering zo moeilijk en meer dan noodzakelijk. De Wereldleraar zo zal
men zien, zal verandering adviseren, maar het verlangen ernaar toe zal vanuit
de mens zelf moeten komen. Zo zal de mens de snelheid en de strekking van de ‘Transformatie’
zelf moeten bepalen en zal uiteindelijk alles volgens de Geestelijke Wet zijn
beloop moeten hebben.
Angst.
Ieder van
ons heeft in zijn of haar reactie op het leven een reeks beperkingen ingebouwd,
die samen Angst vormen. Angst is zo diep geworteld geraakt in het
onderbewustzijn, dat we ons zelf blijkbaar niet kunnen veranderen, zelfs niet
wanneer we er bewust naar kijken. We kunnen rationaliseren, zien dat het er is,
we kunnen het mechanisme ervan analyseren. Maar toch als we eerlijk zijn, zien
we dat de angst hoe dan ook blijft bestaan. We leren ook dat we ons zelf in een
voortdurende concurrentiestrijd moeten vergelijken met de ander en met alles en
iedereen. Met alles in iedere situatie die we tegenkomen. We wonen niet alleen
naast onze buren, maar voelen ons ook vaak minder dan de buren of soms ook beter
dan de buren. En dat geldt ook voor onze naaste in het algemeen. Voortdurend
worden we in een situatie van wedijver geplaatst en is vaak wedijver en de druk
van de omgeving, de oorsprong van de Angst die ons beheerst. Zo komt ook veel
Angst voort uit de angst voor de dood, bang dat onze identiteit vernietigd zal
worden. Dat jaagt velen schrik aan. Konden we onze identiteit maar ervaren als
een onsterfelijk Wezen, dat niet kan sterven of kan worden vernietigd. Dan zou
onze angst voor de dood verdwijnen. Zouden we ons ook nog bewust zijn dat we na
de zogenaamde dood een nieuw leven binnentreden, waarin het gevoel van onze
identiteit alleszins levend is. Een leven waar in nog hogere, tot dan toe
onvermoede aspecten van ons Wezen wachten op herkenning, dan zou onze houding tegenover
de dood voor goed veranderen. Alleen Leven bestaat. Dood is slechts de naam
voor een ander niveau van ervaring van het leven, doorlopend en ononderbroken
behalve dan in het beperkte bewustzijn van de mens. De tijd komt waarin de
ervaring die we de dood noemen, de tussenliggende periode en de terugkeer in de
uiterlijke fysieke wereld, volledig bewust door de mens zullen worden
herinnerd. Dan zal de mens de angst voor de dood verliezen en de oogst van
kennis en gelukzaligheid binnenhalen vanaf de innerlijke niveaus. In volledig
bewustzijn van zijn ware identiteit als een Zoon of Dochter van God en
onafgescheiden van de Bron.
Prioriteiten.
De mensheid
leeft in Angst, maar als er Angst is, is er geen Liefde. Dat zijn tegenpolen:
‘Waar Liefde is, is geen angst en waar angst is, is er geen Liefde’. Liefde is
de natuurlijke gegeven toestand, de aard van de Goddelijkheid van het
zonnestelsel waarin wij leven. Toen Christus destijds zei: ‘God is Liefde’,
bedoelde hij dat mede op deze manier. Er zijn ook andere zonnestelsels, die een
andere aard hebben en waar er andere opvattingen zijn. Maar die van ons is
Liefde. Het is onze aard en wanneer we de Ziel worden, ofwel wanneer de Ziel en
de persoonlijkheid met elkaar versmelten (wat op een bepaald moment in het
evolutieproces plaatsvindt), zijn we in staat om de Liefdesaard van de Ziel
volledig tot uitdrukking te brengen. Maar wat zijn de prioriteiten van de
Wereldleraar voor het wegnemen van de Angst die er alom heerst en het vestigen
van vrede? Dat zijn: ‘De invoering van het systeem van samendelen; het wegnemen
van schuld en angst; het zuiveren van de harten en het denken van de mensen;
het onderrichten van de mens in de wetten van ‘Leven en Liefde’; een
introductie in de mysteriën van het leven; de verfraaiing van onze steden; het
verwijderen van hindernissen voor het reizen en voor de uitwisseling tussen de
volkeren onderling; alsook het scheppen van een reservoir van kennis dat voor
iedereen toegankelijk is’. Dit allemaal is geen eenvoudige taak, wat duidelijk
mogen zijn. Aloude gewoonten van verdeeldheid en ‘afgescheidenheid’ zijn
diepgeworteld in de mens, terwijl angst en bijgeloof miljoenen mensen in de ban
houden. Maar nooit eerder in de geschiedenis van de wereld zal er nu een
Wereldleraar verschijnen, die beter toegerust zal zijn voor Zijn taak. Hij zal
komen om te strijden tegen onwetendheid en angst, verdeeldheid en gebrek. Zijn
wapens zijn ‘Geestelijk inzicht, Kennis en Liefde’. Zijn blinkende
wapenuitrusting is de Waarheid Zelf.
Nieuwe
wereld.
De
Wereldleraar zal met zijn komst de Angst die de mensheid blijft beheersen, aan
gaan pakken en de mens terzijde staan om met dit veelkoppige monster af te
rekenen. Hij zal hun tonen dat zij voor het bouwen van de nieuwe ‘Rechtvaardiger
Wereld’ niets te vrezen hebben, niets anders dan de vrees voor hen zelf.
Wellicht twijfelen velen momenteel of dat wel volbracht kan worden, maar de
Wereldleraar weet dat miljarden mensen verlangen naar de veranderingen die Hij
bepleit. Naar de wereld die Hem voor ogen staat. Zij wachten slechts op Zijn
woorden, Zijn stem en Zijn oproep tot een Rechtvaardiger Wereld. Naar het
bouwen van die nieuwe wereld zullen de verwachtingen uitgaan van mannen en
vrouwen overal op de wereld. Het eeuwenoude verlangen naar vrede en
rechtvaardigheid zal dan eindelijk in vervulling kunnen gaan. Deze verlangens
en gedachten dalen nu reeds af en vervullen steeds vaker de harten en het
denken van de mensen. De wereld is daarom als nooit tevoren, gereed voor de
komst van de ‘Wereldleraar’ en zal niets deze gedenkwaardige gebeurtenis nog tegenhouden.
Over niet al te lange tijd zal Hij zich openlijk onder ons gaan begeven.
Inspiratie: ‘Maitreya,
de leer van Benjamin Creme’.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten